data publikacji: 2016-07-19 godz. 09:00
Do 13-tego maja trwały konsultacje publiczne dotyczące planu optymalizacji organizacyjnej i prawnej budowy dróg krajowych do 2020 roku. Pracowało nad tym pięć grup roboczych: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, których zadaniem było opracowanie rozwiązań usprawniających i obniżających koszty inwestycji drogowych.
Na początku maja Monika Milwicz zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w Senacie, że ramach programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 do tej pory ogłoszono 157 postępowań przetargowych na ok. 2089 km, o wartości ok. 68,5 mld zł. Na 90 z nich już zawarto umowy. Łączna długość dróg, która dzięki tym kontraktom zostaną wybudowana to prawie 1300 km a wartość podpisanych kontraktów to 41,5 mld zł - dodała. W różnych fazach realizacji znajduje się jeszcze 67 przetargów na budowę prawie 800 km dróg, a wartość przetargów to ok 27 mld zł.
Miesiąc później, w trakcie targów Autostrada Polska Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że rozstrzygnięto przetargi na 2100 km, na łączną kwotę 81,6 mld zł. W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych podpisano natomiast umowy na łączną kwotę 49,9 mln zł. Z przedstawionych informacji wyłania się bardzo duża dynamika inwestycji w branży drogowej.
Minister przedstawił również kluczowe elementy dotyczące Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W zakłada się budowę:
- 3840 km autostrad i dróg ekspresowych,
- 452 km obwodnic (52),
- 205 km dróg krajowych,
- 2,4 – 4,8 mld Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych finansowany z oszczędności przetargowych.
W programie przewidziano limit kwotowy 107 mld zł. Znacząca część środków będzie pochodziła z oszczędności generowanych w wyniku rozstrzygnięć przetargowych, obecnie wyniosły one 19%. Do wybudowania pozostało 2800 km dróg. Istnieją obawy, że środki uzyskane z tych oszczędności nie wystarczą do wykonania wszystkich inwestycji. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakłada więc, że:
- przewidywane oszczędności przetargowe wynosić będą w dalszym ciągu ok 20% (29 mld zł),
- dodatkowe finansowanie obiektów ochrony środowiska wyniesie 15 mld,
- oszczędności wynikające z procesu inwestycyjnego to ok 15 mld zł.
Ponadto wymienia się następujące źródła finansowania inwestycji drogowych:
- środki unijne z perspektywy 2014 – 2020, a od 2021 korzystanie z nowej perspektywy finansowania UE i nowe środki z budżetu państwa do realizacji Programu (Program Budowy Dróg Krajowych nie jest bowiem przypisany do jednej perspektywy finansowej),
- ograniczenie nielegalnego obrotu – drogownictwo jest dofinansowane z opłaty paliwowej i w części z akcyzy paliwowej
- poszerzenie poboru opłat za pomocą systemu viaTOLL– rozważany jest także scenariusz pobierania opłat z niektórych dróg niższych klas
- utworzenie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą mogły pozyskiwać środki z rynku kapitałowego,
- Krajowy Fundusz Drogowy – dalsze zaciąganie kredytu i emisja obligacji,
- inne źródła: dofinansowania Unii Europejskiej, lepsze wykorzystanie Planu Junckera czy też programu Connecting European Facility.
Choć obecny rząd oszacował budowę dróg w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na kwotę ok. 198 mld zł, zdaniem niektórych ekspertów, koszty te będą mniejsze. W opinii Dariusza Blochera, prezesa Budimeksu, na realizację PBDK wystarczy ok. 130-135 mld zł.
Postuluje się również za wprowadzeniem zmian technicznych, wśród których miałyby się znaleźć: urealnienie terminów gwarancji na roboty budowlane, większe wykorzystanie lokalnych zasobów kruszyw przy inwestycjach, zwiększenie transferu rozwiązań innowacyjnych m.in. na drogowych odcinkach doświadczalnych i opracowanie katalogu obiektów inżynieryjnych.
Serwis Pressinfo.pl przygotował raport podsumowujący rozstrzygnięte przetargi, przyznane dotacje oraz planowane inwestycje w branży drogowo-mostowej. Wynika z niego, że w Polsce w II kwartale 2016 roku dokonano łącznie:
- 7 085 rozstrzygnięć przetargów z branży drogowo-mostowej;
- 485 projektów (powyżej 1 mln zł) w tej branży otrzymało dotacje UE;
- 386 ogłoszeń o planowanych inwestycjach (powyżej 1 mln zł) zostało podanych do publicznej wiadomości przez inwestorów;
Źródłem zebranych danych do raportu były ogłoszenia o wygranych przetargach, przyznanych dotacjach oraz planowanych inwestycjach opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, Biuletynie Unijnych Zamówień Publicznych – TED, Internecie oraz Prasie lokalnej i ogólnopolskiej i są poprawne w takim samym stopniu co zgłoszone informacje.
zaloguj się, aby uzyskać pełny dostęp