RAPORT: BRANŻA DROGOWO-MOSTOWA W II KW. 2016 R. - PRZETARGI, DOTACJE, INWESTYCJE

data publikacji: 2016-07-19 godz. 09:00

Do 13-tego maja trwały konsultacje publiczne dotyczące planu optymalizacji organizacyjnej i prawnej budowy dróg krajowych do 2020 roku. Pracowało nad tym pięć grup roboczych: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, których zadaniem było opracowanie rozwiązań usprawniających i obniżających koszty inwestycji drogowych.

Na początku maja Monika Milwicz zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w Senacie, że ramach programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 do tej pory ogłoszono 157 postępowań przetargowych na ok. 2089 km, o wartości ok. 68,5 mld zł. Na 90 z nich już zawarto umowy. Łączna długość dróg, która dzięki tym kontraktom zostaną wybudowana to prawie 1300 km a wartość podpisanych kontraktów to 41,5 mld zł - dodała. W różnych fazach realizacji znajduje się jeszcze 67 przetargów na budowę prawie 800 km dróg, a wartość przetargów to ok 27 mld zł. 

Miesiąc później, w trakcie targów Autostrada Polska Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że rozstrzygnięto przetargi na 2100 km, na łączną kwotę 81,6 mld zł. W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych podpisano natomiast umowy na łączną kwotę 49,9 mln zł. Z przedstawionych informacji wyłania się bardzo duża dynamika inwestycji w branży drogowej.

Minister przedstawił również kluczowe elementy dotyczące Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W zakłada się budowę:

  • 3840 km autostrad i dróg ekspresowych,
  • 452 km obwodnic (52),
  • 205 km dróg krajowych,
  • 2,4 – 4,8 mld Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych finansowany z oszczędności przetargowych.

W programie przewidziano limit kwotowy 107 mld zł. Znacząca część środków będzie pochodziła z oszczędności generowanych w wyniku rozstrzygnięć przetargowych, obecnie wyniosły one 19%. Do wybudowania pozostało 2800 km dróg. Istnieją obawy, że środki uzyskane z tych oszczędności nie wystarczą do wykonania wszystkich inwestycji. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakłada więc, że: 

  • przewidywane oszczędności przetargowe wynosić będą w dalszym ciągu ok 20% (29 mld zł),
  • dodatkowe finansowanie obiektów ochrony środowiska wyniesie 15 mld,
  • oszczędności wynikające z procesu inwestycyjnego to ok 15 mld zł.

Ponadto wymienia się następujące źródła finansowania inwestycji drogowych: 

  1. środki unijne z perspektywy 2014 – 2020, a od 2021 korzystanie z nowej perspektywy finansowania UE i nowe środki z budżetu państwa do realizacji Programu (Program Budowy Dróg Krajowych nie jest bowiem przypisany do jednej perspektywy finansowej),
  2. ograniczenie nielegalnego obrotu – drogownictwo jest dofinansowane z opłaty paliwowej i w części z akcyzy paliwowej 
  3. poszerzenie poboru opłat za pomocą systemu viaTOLL– rozważany jest także scenariusz pobierania opłat z niektórych dróg niższych klas
  4. utworzenie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą mogły pozyskiwać środki z rynku kapitałowego,
  5. Krajowy Fundusz Drogowy – dalsze zaciąganie kredytu i emisja obligacji,
  6. inne źródła: dofinansowania Unii Europejskiej, lepsze wykorzystanie Planu Junckera czy też programu Connecting European Facility.

Choć obecny rząd oszacował budowę dróg w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na kwotę ok. 198 mld zł, zdaniem niektórych ekspertów, koszty te będą mniejsze. W opinii Dariusza Blochera, prezesa Budimeksu, na realizację PBDK wystarczy ok. 130-135 mld zł.

Postuluje się również za wprowadzeniem zmian technicznych, wśród których miałyby się znaleźć: urealnienie terminów gwarancji na roboty budowlane, większe wykorzystanie lokalnych zasobów kruszyw przy inwestycjach, zwiększenie transferu rozwiązań innowacyjnych m.in. na drogowych odcinkach doświadczalnych i opracowanie katalogu obiektów inżynieryjnych.

Serwis Pressinfo.pl przygotował raport podsumowujący rozstrzygnięte przetargi, przyznane dotacje oraz planowane inwestycje w branży drogowo-mostowej. Wynika z niego, że w Polsce w II kwartale 2016 roku dokonano łącznie: 

  • 7 085 rozstrzygnięć przetargów z branży drogowo-mostowej; 
  • 485 projektów (powyżej 1 mln zł) w tej branży otrzymało dotacje UE;
  • 386 ogłoszeń o planowanych inwestycjach (powyżej 1 mln zł) zostało podanych do publicznej wiadomości przez inwestorów; 

Źródłem zebranych danych do raportu były ogłoszenia o wygranych przetargach, przyznanych dotacjach oraz planowanych inwestycjach opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, Biuletynie Unijnych Zamówień Publicznych – TED, Internecie oraz Prasie lokalnej i ogólnopolskiej i są poprawne w takim samym stopniu co zgłoszone informacje.

zaloguj się, aby uzyskać pełny dostęp