Przetarg 11561405 - Przygotowanie i przeprowadzenie 1 badania oraz 1 analizy ...
Analizuj | Zamówienie 11561405 |
---|---|
źródło | Biuletyn Unijnych Zamówień Publicznych (TED) |
data publikacji | 2025-10-17 |
przedmiot ogłoszenia | Przygotowanie i przeprowadzenie 1 badania oraz 1 analizy Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 1 badania oraz 1 analizy. Zamówienie realizowane jest w 2 częściach. 1.1. Część I: Prz edmiotem zamówienia jest Usługa wykonania badania ewaluacyjnego pt.: „Identyfikacja usług szkoleniowych i studiów podyplomowych w największym stopniu spełniających oczekiwania pracodawców z województwa śląskiego w zakresie umiejętności niezbędnych dla potrzeb cyfrowej gospodarki regionu” 1.2. Część II: Przedmiotem zamówienia jest Usługa wykonania analizy dotyczącej „Barier w uczestnictwie osób dorosłych w kształceniu ustawicznym w województwie śląskim” Część zamówienia: LOT-0001 Badanie ewaluacyjne pt.: „Identyfikacja usług szkoleniowych i studiów podyplomowych w największym stopniu spełniających oczekiwania pracodawców z województwa śląskiego w zakresie umiejętności niezbędnych dla rozwoju cyfrowej gospodarki regionu” Przedmiotem zamówienia jest Usługa wykonania badania ewaluacyjnego pt.: „Identyfikacja usług szkoleniowych i studiów podyplomowych w największym stopniu spełniających oczekiwaniapracodawców z województwa śląskiego w zakresie umiejętności niezbędnych dla rozwoju cyfrowej gospodarki regionu”. 1. Uzasadnienie wykonania badania W związku ze zmieniającym się rynkiem środowiskowo społeczno ekonomicznym, transformacją modelu gospodarczego, rosnącym znaczeniem cyfrowej gospodarki oraz bardzo szybkim jej rozwojem niezbędna okazała się konieczność stworzenia nowych miejsc pracy związanych z posiadaniem cyfrowych kompetencji /kwalifikacji oraz nowych zawodów. Przemiany wywołane cyfrową transformacją wpłynęły znacząco na rynek pracy, gdyż diametralnie wzrosło zapotrzebowanie na pracowników posiadających cyfrowe kompetencje /kwalifikacje, które są niezbędne do wykonywania pracy związanej z sektorem cyfrowej gospodarki.W celu dostosowania się do wymogów cyfrowej transformacji i ułatwienia jej wdrażania w przedsiębiorstwach, pracodawcy prócz tworzenia nowych miejsc pracy, przekształcają już istniejące miejsca pracy, a także wykorzystują posiadany już kapitał ludzki po uprzednim nabyciu przez niego cyfrowych kompetencji /kwalifikacji. Pracodawcy mogą przygotować pracowników do wykonywania pracy na stanowiskach wykorzystujących cyfrowe umiejętności m. in. dzięki skorzystaniu z dostępnych na rynku usług szkoleniowych bądź studiów podyplomowych oferujących nabycie cyfrowych kompetencji /kwalifikacji. Niniejsze badanie pozwoli na przeanalizowanie zapotrzebowania pracodawców z siedzibą na obszarze województwa śląskiego (zgodnie z wpisem do odpowiedniego rejestru działalności), chcących prowadzić oraz prowadzących działalność w sektorze cyfrowej gospodarki w regionie, w zakresie pożądanych cyfrowych kwalifikacji /kompetencji oraz zapotrzebowania na usługi szkoleniowe /studia podyplomowe umożliwiające nabycie kompetencji w ww. zakresie. Badanie będzie wykonywane w ramach projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” (Inwestycja A3.1.1: „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”), dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Przygotowany materiał zostanie wykorzystany do wypracowania mechanizmukoordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych w województwie śląskim. Przez „cyfrową gospodarkę” rozumie się gospodarkę, której prowadzenie opiera się na wykorzystaniu Internetu i technologii cyfrowych w tym m. in. internetowych sieci komunikacyjnych, platform cyfrowych i narzędzi informatycznych, które umożliwiają przetwarzanie i wymianę danych. Gospodarka cyfrowa jest następstwem rozwoju technologicznego. Na potrzeby badania cyfrowe kompetencje /kwalifikacje to kompetencje /kwalifikacje niezbędne do pracy w sektorze cyfrowej gospodarki, czyli takiej, która jest oparta na wykorzystaniu technologii teleinformatycznych. Z kolei poprzez efektywność usług szkoleniowych / studiów podyplomowych na potrzeby badania rozumie się rezultaty uczestniczenia w usłudze szkoleniowej /studiach podyplomowych skutkujące nabyciem lub podwyższeniem posiadanych kompetencji /kwalifikacji, przekładające się ostatecznie m. in. na lepiej wyszkolonych pracowników, poprawę wydajności i jakości ich pracy w określonymobszarze, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Na potrzeby badania zdefiniowano pojęcie „systemu nabywania cyfrowych kwalifikacji /kompetencji”. Jako „system nabywania (…)” rozumie się całościowy proces związany z uzyskaniem nowych oraz podwyższeniem już posiadanych cyfrowych kwalifikacji /kompetencji, niezbędnych do wykonywania pracy na „cyfrowych stanowiskach”. Przebieg procesu składającego się na system nabywania cyfrowych kwalifikacji /kompetencji: 1) Diagnoza zapotrzebowania na cyfrowe kwalifikacje /kompetencjew przedsiębiorstwie. 2) Określenie stanowisk, które wymagają nabycia /podwyższenia cyfrowych kompetencji / kwalifikacji. 3) Określenie jakie dokładnie kwalifikacje /kompetencje są niezbędne do wykonywania pracy na ww. stanowisku, a tym samym są najbardziej pożądane przez pracodawcę. 4) Określenie rodzaju usługi (usługa szkoleniowa /studia podyplomowe), która będzie w stanie zapewnić uzyskanie niezbędnych kwalifikacji /kompetencji. 5) Przeszukanie baz ofert usług rozwojowych (często wielu baz zawierających wiele ofert) celem znalezienia onkretnej oferty usługi szkoleniowej /studiów podyplomowych, która wstępnie spełnia oczekiwania pracodawcy podwzględem zapotrzebowania na cyfrowe kwalifikacje /kompetencje. 6) Weryfikacja dostawcy usługi szkoleniowej / studiów podyplomowych na podstawie opinii dot. prowadzonej przez dostawcę działalności oraz oferowanych przez niego usług rozwojowych na podstawie ogólnodostępnych informacji (jeśli dostawca spełnia oczekiwania należy przejść do pkt 7, w przeciwnym wypadku należy wrócić do pkt 5). 7) Ocena efektywności wybranej usługi rozwojowej oferowanej przez dostawcę na podstawie ogólnodostępnych informacji (m. in.: opinii pracodawców, opinii uczestników usług). 8) W przypadku zdecydowania się na usługę: dopełnienie formalności związanych z uczestnictwem w usłudze szkoleniowej /studiach podyplomowych (tj. m. in.: złożenie niezbędnych dokumentów, podpisanie umów), w przypadku uznania usługi za nieefektywną powrót do pkt 5 procesu (należy wracać do pkt 5 aż do momentu uznania usługi szkoleniowej /studiów podyplomowych za efektywne, a tym samym spełniające w pełni oczekiwania pracodawcy). Część zamówienia: LOT-0002 Analiza dotycząca „Barier w uczestnictwie osób dorosłych w kształceniu ustawicznym w województwie śląskim”. Przedmiot zamówienia Usługa wykonania analizy dotyczącej „Barier w uczestnictwie osób dorosłych w kształceniu ustawicznym w województwie śląskim”. Analiza będzie wykonywana w ramach projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” (Inwestycja A3.1.1: „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”), dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. 1. Uzasadnienie przeprowadzenia analizy Na proces kształcenia się osób dorosłych wpływa wiele czynników. Najczęściej wymieniane są czynniki związane z potrzebami samorealizacji, podnoszenia jakości swojego życia, wzmacniania poczucia własnej wartości, zdobycia uznania, podjęcia zatrudnienia, utrzymania dotychczasowej pracy lub zmiany zatrudnienia, lepszych perspektyw zawodowych i możliwości awansu, czy chociażby urozmaicenia codziennej rutyny. Uczący się dorośli chcą̨ być samodzielni i ponosić́ odpowiedzialność́ za własne życie. Inwestują w swój rozwój osobisty i zawodowy. To osoby, które chcą dopiero uzyskać doświadczenie albo już wcześniej zdobyły doświadczenie, a teraz chcą je rozwijać. Również w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego 20212027 (FE SL 20212027) zamieszczono m. in.: • cel szczegółowy: ESO4.6. Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (EFS), • cel szczegółowy: ESO4.7. Wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian ścieżki kariery zawodowej i wspieranie mobilności zawodowej (EFS) • cel szczegółowy: RSO4.2. Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu w zakresie kształcenia, szkoleń i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój łatwo dostępnej infrastruktury, w tym poprzez wspieranie odporności w zakresie kształcenia i szkolenia na odległość oraz online (EFRR) jako odpowiedź na potrzebę wspierania procesu kształcenia się osób dorosłych. Niniejsza analiza pozwoli na podsumowanie dotychczasowych doświadczeń w procesie kształcenia osób dorosłych i sformułowanie wniosków na przyszłość. Będzie źródłem wniosków i rekomendacji pomocnych dla odpowiedniego ukierunkowania wsparcia w dalszym kształceniu się osób dorosłych. |
branża | Ekonomia, prawo i organizacja, Usługi informacyjne, bazy danych, tłumaczenia |
podbranża | analizy, audyty, certyfikaty, bazy danych |
kody CPV | 79310000 |
forma | przetarg nieograniczony |
typ ogłoszenia | usługi, wykonanie |
kraj realizacji | Polska |
województwo realizacji | śląskie |
kraj organizatora | Polska |
województwo organizatora | śląskie |