Zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych cz.6

data publikacji: 2016-08-16 godz. 12:45

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła zmiany w zakresie zawiadamiania wykonawców o poszczególnych czynnościach. W poprzednim stanie prawnym zamawiający co do zasady był zobowiązany do zawiadamiania wykonawców o kluczowych dla postępowania przetargowego czynnościach, czyli:

  • o wykonawcy wybranym
  • o wykonawcach wykluczonych
  • o ofertach odrzuconych
  • unieważnieniu postępowania

Informacje te były dotychczas przekazywane po wyborze oferty najkorzystniejszej. Nowelizacja zmienia zasady komunikacji z wykonawcą. Zamawiający ma obowiązek informowania wykonawców o czynnościach niezwłocznie po ich dokonaniu. Nie wyklucza kumulacji w czasie tych czynności. Obecnie zamawiający obowiązkowo zawiadamia wykonawców, wraz z podaniem uzasadnienia zarówno faktycznego jak i prawnego (wyjątek stanowią sytuacje, których ujawnienie byłoby sprzeczne z ważnym interesem publicznym) o:

  • wyborze oferty najkorzystniejszej (zawierając m.in. dane dotyczące wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i punktację łączną),
  • wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
  • wykonawcach, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, jeżeli zostały określone,
  • wykonawcach, których oferty zostały odrzucone,
  • wykonawcach, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali zaproszeni do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu,
  • dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów,
  • nieustanowieniu dynamicznego systemu zakupów,
  • unieważnieniu postępowania.

Wszystkie informacje zamawiający ma obowiązek zamieszczać w Biuletynie Zamówień Publicznych, a jeśli takiego nie posiada, może to zrobić na swojej stronie internetowej. Ustawodawca odstępuje od obowiązku upubliczniania informacji w siedzibie zamawiającego, ponieważ okazało się to mało skuteczne docierając do stosunkowo małego grona odbiorców.

W nowelizacji uszczegółowiono regulacje związane z minimalną treścią protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawodawca znacznie rozbudował wymogi związane z tym dokumentem. Zamawiający ma obowiązek zamieszczania nie tylko informacji odnoszących się bezpośrednio do wybranego wykonawcy, ale również o częściach zamówienia, które wykonawca zamierza powierzyć osobom trzecim wraz z ich danymi identyfikującymi podwykonawców.

W trakcie przygotowania nowelizacji wielokrotnie poruszano kwestię zwiększania udziału w rynku zamówień publicznych małych i średnich firm, w protokole zamawiający będzie musiał podać powody niedokonania podziału na części zamówienia publicznego. Przyczynami, które zwalniałyby z podziału czynności mogłyby być sytuacje, w których:

  • podział zamówienia zagrażałby ograniczeniem konkurencji,
  • podział zamówienia spowodowałby wzrost kosztów wykonania zamówienia – przyczyna ekonomiczna,
  • skoordynowanie działań podwykonawców realizujących części zamówienia stanowiłoby zagrożenie dla właściwego wykonania zamówienia.

Ustawodawca zawarł odstępstwo od wymogu sporządzania protokołu postępowania, dotyczące wyłącznie zamówień udzielanych na podstawie umów ramowych, podpisanych z jednym lub kilkoma wykonawcami zgodnie z warunkami umowy, bez powtórnego poddawania zamówienia procedurze konkurencyjnej. Zamawiający ma możliwość powołania się w protokole na opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, jeśli zawiera ono wszystkie niezbędne informacje.

Wprowadzono również zmiany dotyczące ogłoszenia o udzieleniu zamówienia. Zamawiający ma 30 dni od dnia zawarcia umowy – a nie jak do tej pory niezwłocznie – na publikację ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazanie go do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.

Ograniczenie terminowe dotyczy również ogłoszenia każdego zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów – w tym jednak przypadku można je pogrupować kwartalnie, licząc 30 dni od zakończenia kwartału. Umowy ramowe pozostały bez zmian – zamawiający może nie publikować ogłoszenia o udzieleniu zamówienia dla każdego zamówienia opartego na umowie ramowej (art. 95 ust 6). W ustawie wprowadzono art. 95 ust. 7, będący uprawnieniem zamawiającego. Ustawodawca określa przypadki, w których określone informacje nie muszą zostać ujawnione, a mianowicie:

  • jeśli mogłoby to utrudnić stosowanie prawa
  • byłoby sprzeczne z interesem publicznym
  • mogłoby naruszyć uzasadnione interesy wykonawców
  • mogłoby zakłócić konkurencję pomiędzy wykonawcami 

 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

 

Źródło:infor.pl oraz ustawa Prawo zamówień publicznych.