data publikacji: 2016-08-16 godz. 12:45
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła zmiany w zakresie zawiadamiania wykonawców o poszczególnych czynnościach. W poprzednim stanie prawnym zamawiający co do zasady był zobowiązany do zawiadamiania wykonawców o kluczowych dla postępowania przetargowego czynnościach, czyli:
- o wykonawcy wybranym
- o wykonawcach wykluczonych
- o ofertach odrzuconych
- unieważnieniu postępowania
Informacje te były dotychczas przekazywane po wyborze oferty najkorzystniejszej. Nowelizacja zmienia zasady komunikacji z wykonawcą. Zamawiający ma obowiązek informowania wykonawców o czynnościach niezwłocznie po ich dokonaniu. Nie wyklucza kumulacji w czasie tych czynności. Obecnie zamawiający obowiązkowo zawiadamia wykonawców, wraz z podaniem uzasadnienia zarówno faktycznego jak i prawnego (wyjątek stanowią sytuacje, których ujawnienie byłoby sprzeczne z ważnym interesem publicznym) o:
- wyborze oferty najkorzystniejszej (zawierając m.in. dane dotyczące wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i punktację łączną),
- wykonawcach, którzy zostali wykluczeni,
- wykonawcach, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, jeżeli zostały określone,
- wykonawcach, których oferty zostały odrzucone,
- wykonawcach, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, ale nie zostali zaproszeni do kolejnego etapu negocjacji albo dialogu,
- dopuszczeniu do dynamicznego systemu zakupów,
- nieustanowieniu dynamicznego systemu zakupów,
- unieważnieniu postępowania.
Wszystkie informacje zamawiający ma obowiązek zamieszczać w Biuletynie Zamówień Publicznych, a jeśli takiego nie posiada, może to zrobić na swojej stronie internetowej. Ustawodawca odstępuje od obowiązku upubliczniania informacji w siedzibie zamawiającego, ponieważ okazało się to mało skuteczne docierając do stosunkowo małego grona odbiorców.
W nowelizacji uszczegółowiono regulacje związane z minimalną treścią protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawodawca znacznie rozbudował wymogi związane z tym dokumentem. Zamawiający ma obowiązek zamieszczania nie tylko informacji odnoszących się bezpośrednio do wybranego wykonawcy, ale również o częściach zamówienia, które wykonawca zamierza powierzyć osobom trzecim wraz z ich danymi identyfikującymi podwykonawców.
W trakcie przygotowania nowelizacji wielokrotnie poruszano kwestię zwiększania udziału w rynku zamówień publicznych małych i średnich firm, w protokole zamawiający będzie musiał podać powody niedokonania podziału na części zamówienia publicznego. Przyczynami, które zwalniałyby z podziału czynności mogłyby być sytuacje, w których:
- podział zamówienia zagrażałby ograniczeniem konkurencji,
- podział zamówienia spowodowałby wzrost kosztów wykonania zamówienia – przyczyna ekonomiczna,
- skoordynowanie działań podwykonawców realizujących części zamówienia stanowiłoby zagrożenie dla właściwego wykonania zamówienia.
Ustawodawca zawarł odstępstwo od wymogu sporządzania protokołu postępowania, dotyczące wyłącznie zamówień udzielanych na podstawie umów ramowych, podpisanych z jednym lub kilkoma wykonawcami zgodnie z warunkami umowy, bez powtórnego poddawania zamówienia procedurze konkurencyjnej. Zamawiający ma możliwość powołania się w protokole na opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, jeśli zawiera ono wszystkie niezbędne informacje.
Wprowadzono również zmiany dotyczące ogłoszenia o udzieleniu zamówienia. Zamawiający ma 30 dni od dnia zawarcia umowy – a nie jak do tej pory niezwłocznie – na publikację ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazanie go do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej.
Ograniczenie terminowe dotyczy również ogłoszenia każdego zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów – w tym jednak przypadku można je pogrupować kwartalnie, licząc 30 dni od zakończenia kwartału. Umowy ramowe pozostały bez zmian – zamawiający może nie publikować ogłoszenia o udzieleniu zamówienia dla każdego zamówienia opartego na umowie ramowej (art. 95 ust 6). W ustawie wprowadzono art. 95 ust. 7, będący uprawnieniem zamawiającego. Ustawodawca określa przypadki, w których określone informacje nie muszą zostać ujawnione, a mianowicie:
- jeśli mogłoby to utrudnić stosowanie prawa
- byłoby sprzeczne z interesem publicznym
- mogłoby naruszyć uzasadnione interesy wykonawców
- mogłoby zakłócić konkurencję pomiędzy wykonawcami
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.
Źródło:infor.pl oraz ustawa Prawo zamówień publicznych.