Zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych cz. 7

data publikacji: 2016-08-23 godz. 08:30

Przesłanki odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 pkt 1–3 oraz pkt 5–8 upzp) pozostały w zasadzie w dotychczasowej formie. Nieznaczne zmiany wprowadzono w art. 89 ust. 1 pkt 4 – dotyczący rażąco niskiej ceny. Zamawiający odrzuci ofertę zawierającą rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Jest to związane:

  • z definicją wprowadzoną przez dyrektywę 2014/24/UE w myśl której, oferta oceniona przez zamawiającego jako rażąco niska jest uznawana za ofertę nieprawidłową
  • z dodaniem kosztu jako jednego z kryteriów oceny ofert.

Obowiązujący dotychczas katalog zamknięty przesłanek uprawniających do odrzucenia oferty zostaje poszerzony o kilka nowych. W dyrektywach nie jest wprost określone jakie okoliczności skutkują odrzuceniem oferty, znajdują się jednak wskazania, jakie oferty nie mogą być brane pod uwagę przez zamawiającego, poprzez wskazanie ich jako niedopuszczalne lub nieprawidłowe.

Jest to wyzwanie dla zamawiających, których wiedza jest ugruntowana wieloletnimi zapisami, ponieważ muszą zwrócić uwagę na nowe okoliczności. I tak oferta złożona po upływie terminu składania ofert będzie podlegała odrzuceniu (art. 89 ust. 1 pkt 9 upzp), ponieważ zgodnie z dyrektywą 2014/24/UE jest ona nieprawidłowa. Przed nowelizacją, zamawiający miał obowiązek jej zwrotu niezwłocznie, natomiast w przypadku progów unijnych – po upływie terminu na wniesienie odwołania.

Kolejna zmiana dotyczy przede wszystkim wykonawcy – jeśli nie zgodzi się on na przedłużenie terminu związania ofertą, musi liczyć się z odrzuceniem jego oferty. Dotyczy to art. 85 ust. 2 upzp, gdy zamawiający zwraca się do wykonawcy co najmniej 3 dni przed upływem terminu składania o wyrażenie zgody na jego przedłużenie. Przed nowelizacją zamawiający miał obowiązek wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, obecnie jest to odrzucenie oferty.

Odrzucenie oferty nastąpi również wtedy, gdy wadium – o ile było wymagane – nie zostanie wniesione lub zostanie wniesione w sposób nieprawidłowy. Poprzednio zamawiający wykluczał takiego wykonawcę z postępowania.

Ustawodawca wprowadza również nowe zapisy. Przesłanką do odrzucenia oferty jest również sytuacja, w której jej przyjęcie skutkowałoby naruszeniem bezpieczeństwa publicznego lub istotnego interesu bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób. Okoliczność ta jest istotna przy zamówieniach dotyczących obronności i bezpieczeństwa kraju.

Zamawiający ma również obowiązek odrzucenia oferty wariantowej, jeśli nie spełnia ona minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego. Ponadto zamawiający może nie tylko dopuścić, ale wręcz wymagać złożenia oferty wariantowej. W przypadku takiej sytuacji, oferent składa ją łącznie z ofertą „główną”. Jest to novum w prawie zamówień publicznych, i jednocześnie wyjątek od reguły, ponieważ do tej pory możliwe było złożenie tylko jednej oferty przez wykonawcę w ramach danego zamówienia. W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia na dostawy lub usługi, zamawiający nie może odrzucić oferty wariantowej wtedy, gdy jej wybór prowadziłby do udzielenia zamówienia wyłącznie na dostawy a nie na usługi, lub odwrotnie.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest ugruntowanie prawne w przepisach upzp okoliczności, w których zamawiający oferty odrzucić nie może. Zatem nie jest możliwe odrzucenie oferty ze względu na to, że roboty budowlane, dostawy lub usługi będące przedmiotem oferty nie są zgodne z normami, europejskimi ocenami technicznymi, specyfikacjami technicznymi i systemami referencji technicznych, do których się ona odnosi, jeśli wykonawca wykaże w ofercie – za pomocą odpowiednich dokumentów (np. certyfikatów jednostki oceniającej zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę), że proponowane przez niego rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia.

Nie jest możliwe również odrzucenie oferty, jeśli opis przedmiotu zamówienia odnosi się do wymagań wydajnościowych lub funkcjonalnych, a oferta jest zgodna z Polską Normą przenoszącą normę europejską, normami innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszącymi normy europejskie, z europejską aprobatą techniczną, ze wspólną specyfikacją techniczną z normą międzynarodową lub z systemem referencji technicznych ustanowionym przez europejski organ normalizacyjny – jeżeli te normy, aprobaty, specyfikacje i systemy referencji technicznych dotyczą wymagań wydajnościowych lub funkcjonalnych określonych przez zamawiającego. Wykonawca musi jednak udowodnić w ofercie – w szczególności za pomocą odpowiednich środków – że obiekt budowlany, dostawa lub usługa spełniają wymagania wydajnościowe lub funkcjonalne określone przez zamawiającego (art. 89 ust. 5).

 

  

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

Źródło: infor.pl oraz ustawa Prawo zamówień publicznych.