Zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych cz. 5

data publikacji: 2016-08-09 godz. 07:30

Dostosowując ustawę do wymogów unijnych, wprowadzono nowe zapisy w obrębie dotychczasowych trybów postępowania przetargowego. Negocjacje z ogłoszeniem – zmiany dotyczą przede wszystkim przesłanek zastosowania tego rozwiązania. Jeśli przetarg nieograniczony lub przetarg ograniczony zostanie unieważniony, zamawiający może wykorzystać negocjacje wtedy, gdy:


  • pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione, a wszystkie oferty zostały uprzednio odrzucone na podstawie art. 89 ust. l pkt l, 2, 4, 5 i 9 upzp lub
  • gdy postępowanie unieważniono na podstawie art. 93 ust. l pkt 4 upzp – ceny we wszystkich ofertach przekraczały kwotę, jaką zamawiający chciał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia publicznego;
  • przy trybie postępowania innowacyjnego.

Skutkiem negocjacji nie mogą być zmiany wymagań minimalnych ani kryteriów oceny ofert.

Ustawodawca wprowadził również zmiany z zakresie stosowania dialogu konkurencyjnego – obecnie są takie same jak w przypadku negocjacji z ogłoszeniem. Ponadto w głoszeniu zamawiający musi zawrzeć orientacyjny harmonogram postępowania oraz możliwość podziału dialogu na etapy, celem ograniczenia liczby rozwiązań. W ustawie doprecyzowano również (art. 60e ust. 3a) minimalną treść zaproszenia do składania ofert. Po wyborze najkorzystniejszej oferty, zamawiający może negocjować z wybranym wykonawcą w celu potwierdzenia zobowiązań finansowych lub innych warunków zawartych w ofercie, jeśli nie będzie to skutkować zmianami istotnych elementów oferty lub zmianami potrzeb i wymogów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu, oraz nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji lub dyskryminacji pozostałych wykonawców.

Nowe regulacje obowiązują także w trybie negocjacje bez ogłoszenia – minimalna liczba wykonawców zapraszanych do negocjacji zmniejszona została z 5 do 3. Zastosowanie tego trybu możliwe jest w przypadku gdy w prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie złożono ofert lub wszystkie oferty zamawiający odrzucił na podstawie art. 89 ust. l pkt 2 (niezgodne z opisem przedmiotu zamówienia); wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania lub nie spełnili warunków udziału w postępowaniu a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w sposób istotny zmienione.

Ustawodawca reguluje również możliwość zastosowania zamówienia z wolnej ręki – aby z niego skorzystać niezbędne będzie (poza wykazaniem że dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze albo z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych) wykazanie, że nie istnieje na rynku rozwiązanie zastępcze lub alternatywne, a brak konkurencji nie jest zabiegiem sztucznego zawężenia parametrów zamówienia.

W przypadku zamówień uzupełniających na usługi lub roboty budowlane, zniesione zostało ograniczenie procentowe. Zastosowanie tego trybu jest możliwe gdy:

  • w uprzednio prowadzonym przetargu nieograniczonym albo ograniczonym nie wpłynie żaden wniosek o dopuszczenie do udziału
  • nie zostaną złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostaną odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
  • gdy wszyscy wykonawcy zostaną wykluczeni lub nie spełnią warunków udziału w postępowaniu.

Tryb ten przewidziany również został w przypadku zamówień in house.

Rynek zamówień publicznych regulowany jest zasadą uczciwej konkurencji oraz równego traktowania uczestników. Po nowelizacji dołączona została również zasada proporcjonalności. Będzie miała zastosowanie nie tylko do opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, ale także do samych warunków, kryteriów oceny ofert oraz wszelkich wymogów znajdujących się w specyfikacji.

Kolejną nowością jest obligatoryjne uwzględnienie kosztów życia produktu przy szacowaniu zamówienia. Dla wielu zamawiających będzie to stanowiło nie lada wyzwanie. Koszty te nie pojawią się przy wszystkich zamówieniach, a ich wyliczenie jest skomplikowane. Zgodnie z definicją cyklu życia należy przez to rozumieć wszelkie możliwe kolejne lub powiązane fazy istnienia przedmiotu dostawy, usługi lub roboty budowlanej, w szczególności badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, testowanie, produkcję, transport, używanie, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie przez okres istnienia, logistykę, szkolenie, zużycie, wyburzenie, wycofanie i usuwanie a zatem zamawiający powinien przeprowadzić analizę wszystkich kosztów wymienionych przez ustawodawcę. Dopiero całościowa analiza całego życia produktu, pozwoli na projekcję faktycznej wartości zamówienia.

Wprowadzona została również możliwość odwróconego modelu oceny oferty. Według tego modelu, o przyjęciu którego zamawiający musi poinformować w SIWZ lub ogłoszeniu o zamówieniu – zamawiający może najpierw dokonać oceny oferty na podstawie kryteriów zawartych w postępowaniu, a dopiero w następnym kroku zbadać, czy najwyżej wyceniona oferta nie podlega wykluczeniu oraz czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający może zastosować to rozwiązanie, w przypadku gdy charakter zamówienia lub czas (pilność wykorzystania przedmiotu zamówienia) są przesłanką do jego wprowadzenia.


 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

 

Źródło: infor.pl, gazetaprawna.pl oraz ustawa Prawo zamówień publicznych.