data publikacji: 2016-08-02 godz. 08:45
Ostatnie zmiany w obrębie prawa zamówień publicznych, choć noszą nazwę małej nowelizacji, to ich ilość świadczy o czymś zupełnie przeciwnym. W poprzedniej części wspominałam o skróceniu terminów związanych z poszczególnymi trybami przetargowymi. Równie ważną zmianą jest rozwiązanie problemu z liczeniem terminów – w tym na odwołanie – zawarte w art. 14 ust. 2 upzp.
Do tej pory liczenie oparte było na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym, w którym sobota nie jest dniem wolnym od pracy. Jeśli więc odwołanie powinno być złożone w tym dniu, wykonawca musiał skrócić ten czas do piątku. Obecnie, jeśli termin na złożenie odwołania przypada w sobotę, przedłuża się on do poniedziałku.
Wspomnieć należy również o zmianach dotyczących zamówień in-house. Zgodnie z nowelizacją, zamówienia tego typu będą mogły być udzielane z wolnej ręki tym wykonawcom, nad którymi zamawiający ma pełną kontrolę, jeśli 90% ich działalności jest wykonywana na rzecz tegoż zamawiającego oraz nie ma w nich bezpośredniego udziału kapitału prywatnego. Kontrolę nad samorządami chcącymi skorzystać z tej procedury, co jest całkowitym novum w temacie zamówień publicznych, stanowić będą wojewodowie, którzy mogą zakazać zawarcia umowy z wolnej ręki. W przypadku wywozu odpadów z nieruchomości niezamieszkanych, gmina ma obowiązek ogłoszenia postępowania przetargowego.
Dostosowując ustawę Prawo zamówień publicznych do wymogów dyrektywy klasycznej 2014/24/UE, przewidziano nowy tryb postępowania przetargowego – partnerstwo innowacyjne. Uregulowane zostało w w art. 73a – 73h p.z.p. W myśl definicji: partnerstwo innowacyjne to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza do składania ofert na opracowanie innowacyjnego produktu, usług lub robót budowlanych niedostępnych na rynku oraz sprzedaż tych produktów, usług lub robót budowlanych. Jego celem jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych niedostępnych na rynku oraz sprzedaż innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych, będących rezultatem tych prac, jeśli odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym, a partnerami. Wykorzystanie trybu należy poprzedzić dokładną analizą rynku celem uzyskania odpowiedzi na pytania:
- czy istnieje rozwiązanie spełniające oczekiwania zamawiającego?
- czy istnieje realna potrzeba stworzenia takiego rozwiązania?
W ustawie doprecyzowano pojęcie innowacyjnego produktu, usługi lub roboty budowlanej i należy tu rozumieć nowy lub znacznie udoskonalony produkt, usługę lub proces, w tym proces produkcji, budowy lub konstrukcji, nową metodę marketingową lub nową metodę organizacyjną w działalności gospodarczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych. Proces prowadzenia postępowania w tym trybie rozpoczyna się tradycyjnie od ogłoszenia o zamówieniu, będącego zaproszeniem do ubiegania się o zamówienia. Zamawiający wskazuje w nim co najmniej:
- określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane;
- informacje o podziale negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert podlegających negocjacjom przez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jeżeli przewiduje taki podział;
- wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia;
- elementy opisu przedmiotu zamówienia definiujące minimalne wymagania, które muszą spełnić wszystkie oferty.
Informacje zawarte w ogłoszeniu muszą być przedstawione w sposób jednoznaczny, umożliwiający wykonawcom ustalenie charakteru oraz zakresu oczekiwanego rozwiązania, celem podjęcia decyzji o złożeniu wniosku dopuszczającego do udziału w postępowaniu przetargowym.
Kolejnym etapem jest wspomniane składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu regulowane w art. 49 ust. 1 i 2 i art. 50 p.z.p. Zamawiający dokona kwalifikacji wykonawców oceniając szczególnie ich zdolności w zakresie badań i rozwoju oraz opracowywania i wdrażania innowacyjnych produktów, usług lub robót budowlanych. Wszyscy potencjalni wykonawcy spełniający warunki udziału w postępowaniu oraz niepodlegający wykluczeniu (lub określoną w ogłoszeniu ich liczbę) zostaną zaproszeni przez zamawiającego do złożenia ofert wstępnych. Z wybranymi wykonawcami przeprowadzone zostaną negocjacje prowadzące do złożenia ofert końcowych – w tym przypadku zastosowanie będą miały przepisy art. 58 i art. 59. Na ich podstawie zamawiający dokona wyboru oferty przedstawiającej najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów zastosowanych w postępowaniu, odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Ustawodawca daje możliwość wyboru więcej niż jednej oferty złożonej przez kilku wykonawców. Etapem wieńczącym postępowanie jest zawarcie umowy partnerstwa, określającej:
- zasady organizacji partnerstwa,
- poszczególne etapy,
- cele do osiągnięcia,
- zasady dotyczące zakończenia partnerstwa czy zmniejszenia liczby partnerów.
Procedura jest długa i czasochłonna, przed jej wszczęciem warto więc zbadać, czy na rynku nie istnieje odpowiednie rozwiązanie lub w niedługim czasie nie powstanie.
Ideą partnerstwa innowacyjnego jest nie tyko opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych, ale również ich zakup bez potrzeby organizowania kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia. W tym przypadku całe postępowanie objęte jest jedną umową w zakresie której zamawiający definiuje również wszystkie etapy: od fazy początkowej, tj. badawczo-rozwojowej, poprzez produkcyjną, a zakończywszy na dostawie innowacyjnego produktu, świadczeniu usługi czy ukończeniu robót budowlanych
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.
Źródło: infor.pl, gazetaprawna.pl, ustawa Prawo zamówień publicznych