Zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych cz. 2

data publikacji: 2016-07-20 godz. 06:00

11 lipca Prezydent podpisał długo wyczekiwaną ustawę. Część nowości prawnych omówiona została w poprzednim artykule, dzisiaj czas na kolejne zmiany.

Istotną zmianą dla zamawiającego jest publikowanie ogłoszeń o planowanych zamówieniach. Do tej pory zamawiający nie musieli sporządzać planu zamówień publicznych. W praktyce wielu z nich jednak go sporządzała. Obecnie, ustawodawca wprowadza art 13a ustawy pzp, zgodnie z którym: nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony  organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

Można domniemać, że ustawodawca poprzez określenie „postępowań o udzielenie zamówienia” wskazuje jedynie te objęte ustawą, tj. postępowania poniżej 30 tys. euro. Te wyłączone przedmiotowo lub podmiotowo nie są zatem objęte wymogiem planowania. Grupy zobligowane do zamieszczania planu zawarte zostały w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz ich związki. Pozostałym zamawiającym ustawodawca pozostawił dobrowolność. Jest to dobra wiadomość dla wykonawców, którzy będą mogli planować swoje budżety, z uwzględnieniem możliwości pozyskania kontraktu w ramach zamówień publicznych. Ustawodawca określił również minimalną zawartość planu i tak, powinien on zawierać następujące informacje:

  • przedmiot zamówienia
  • rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi
  • przewidywany tryb lub inną procedurę udzielenia zamówienia
  • orientacyjną wartość szacunkową zamówienia
  • przewidywany termin wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.

Kolejne zmiany wprowadzone zostały w obrębie warunków udziału w postępowaniu. Generalnie katalog ten pozostawiono niezmieniony, z wyjątkiem wprowadzenia innego nazewnictwa. I tak pojawia się określenie: zdolność techniczna lub zawodowa, które zastępuje dotychczasowy warunek wiedzy i doświadczenia, dysponowania potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający w przypadku, gdy jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub jego realizacją, ma obowiązek ustalać te warunki, które są mu niezbędne. Przy ich określaniu, istotne jest by były one proporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz oceniały zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia.

Zmodyfikowano również wymagania dotyczące warunku „sytuacji ekonomicznej i finansowej”. Zamawiający może zażądać w szczególności posiadania określonego minimalnego rocznego przychodu (w tym również określonego w obszarze objętym zamówieniem publicznym), przy czym wysokość warunku nie może przekraczać dwukrotności wartości zamówienia. Wyjątek stanowią odpowiednio uzasadnione przypadki związane z przedmiotem zamówienia lub sposobem jego realizacji np.: wysokie ryzyko związane z realizacją zamówienia, lub konieczność terminowego i prawidłowego wykonania zamówienia będącego koniecznym etapem poprzedzającym kolejne zamówienia.

Ustawodawca reguluje również spełnianie warunków przez konsorcja. Podmioty te nadal mogą łączyć swój potencjał w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, nie zawsze jednak zsumowanie potencjałów będzie stanowiło miarodajną weryfikację faktycznych możliwości konsorcjum. W przypadku, gdy niemożliwe będzie spełnienie warunku kwalifikacji poprzez połączenie niższych kwalifikacji kilku podmiotów, zamawiający będzie mógł wymagać, by co najmniej jeden z konsorcjantów spełnił samodzielnie warunek doświadczenia, lub spełnił go w zakresie połowy wymaganej od pojedynczego wykonawcy liczby wykonanych robót budowlanych.

Obostrzenia wprowadzono w zakresie reguł polegania przez wykonawcę na zasobach innego podmiotu. Nadal jest to dopuszczalne w przypadkach uzasadnionych w odniesieniu do konkretnego przetargu bądź jego części, jednakże w zakresie wykształcania oraz kwalifikacji zawodowych wykonawca może polegać na zasobach innego podmiotu jedynie wtedy, gdy posiadają zdolności niezbędne do realizacji robót budowlanych lub usług. Uchylono natomiast art. 36a ust. 3 upzp, który dotyczył osobistego wykonania kluczowych części zamówienia w przypadku powoływania się na zasoby podmiotu trzeciego w celu wykazania spełniania warunków określonych przez zamawiającego. Praktyka pokazała, że artykuł ten nie przyniósł oczekiwanych efektów.

Ważną zmianą jest skrócenie terminów obowiązujących w zamówieniach publicznych. I tak w przypadku składania ofert do przetargu nieograniczonego:

  • 35 dni (możliwość skrócenia o 5 dni w przypadkach określonych w upzp)
  • 15 dni, gdy: wstępne ogłoszenie informacyjne zostało zamieszczone na co najmniej 30 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed dniem przekazania ogłoszenia lub gdy zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i skrócenie terminu jest uzasadnione

Skróceniu uległy również terminy odnoszące się do przetargu ograniczonego.

Składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:

  • 30 dni lub 15 dni – gdy wystąpi pilna potrzeba udzielenia zamówienia;

Składanie ofert:

  • 35 dni lub 10 dni, gdy wstępne ogłoszenie informacyjne zostało zamieszczone na co najmniej 35 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed dniem przekazania ogłoszenia lub zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i skrócenie terminu jest uzasadnione.

Obecna nowelizacja nosi miano dużej ze względu na ilość zmian jakie zostały prowadzone. W kolejnej części cyklu omówione zostaną m.in. zmiany w zakresie aneksowania umów czy regulacje w obrębie trybów przetargowych.

 

 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

 

 

Źródło: nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych www.infor.pl