data publikacji: 2015-08-31 godz. 07:00
Bydgoski oddział GDDKiA zbuduje nowoczesną arterię dzięki środkom zewnętrznym, pochodzącym z funduszy europejskich oraz środkom krajowym, zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, z perspektywą do 2025 r. Inwestycja dotyczy drogi ekspresowej S5 Nowe Marzy, która obejmuje siedem odcinków o łącznej długości 128 km. Koszt wykonania tej inwestycji, zgodnie ze złożonymi ofertami będzie wynosił ponad 2,5 mld zł brutto. Ta droga krajowa łączy cztery wielkie aglomeracje miejskie: Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań oraz Wrocław.
O wyborze zwycięskich ofert poza kryterium cenowym (90 proc.), decydował termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). GDDKiA poinformowała, że po upływie czasu na wniesienie ewentualnych odwołań oraz po przeprowadzeniu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli uprzedniej postępowań, możliwe będzie podpisywanie umów na poszczególne odcinki. Kolejnym etapem inwestycji jest rozpoczęcie prac projektowych.
Przetarg na wykonanie pierwszego odcinka Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) oraz drugiego Dworzysko – Aleksandrowo (22,4 km) wygrała włoska firma Impresa Pizzarotti, która złożyła ofertę w części pierwszej na kwotę 374,72 mln zł brutto wobec kwoty szacowanej przez inwestora 590,45 mln zł brutto. Drugi odcinek zostanie wykonany za 409,76 mln zł brutto. Szacunek zamawiającego wynosił 683,72 mln zł brutto. We wszystkich ofertach termin realizacji wynosił 37 miesięcy z 10-letnim okresem gwarancji.
Trzeci odcinek drogi ekspresowej Aleksandrowo – Tryszczyn (14,7 km) wygrało konsorcjum złożone z firm: Intercor, Trakcja PRKiI. Zwycięska oferta została złożona na kwotę 369 mln zł brutto, wobec budżetu zamawiającego w kwocie 563,41 mln zł brutto. Zadeklarowany termin realizacji wynosi 34 miesiące, natomiast okres gwarancji – 10 lat.
Wykonanie czwartego odcinka od Tryszczyna do Białych Błot (13,5 km) przeprowadzi konsorcjum Polaqua i Dragados za kwotę 328,47 mln zł brutto, z 34 okresem realizacji i 10-letnią gwarancją. Inwestor przeznaczył na ten cel kwotę 524,08 mln zł brutto.
Przetarg na wykonanie piątego odcinka Białe Błota – Szubin (9,7 km) ponownie wygrała włoska firma Impresa Pizzarotti z kwotą wykonania 259,92 mln zł. Firma zadeklarowała wykonanie inwestycji w ciągu 30 miesięcy, oraz zapewniła 10-letnią gwarancję. W tym przypadku zamawiający szacował wykonanie tego odcinka drogi na kwotę 428,38 mln zł brutto.
Wykonanie szóstego odcinka Szubin – Jaroszewo (19,3 km) należy do konsorcjum firm: Trakcja PRKiI i Intercor. Złożona przez nie oferta opiewała na kwotę 351,97 mln zł brutto, wobec budżetu inwestycyjnego w wysokości 548,59 mln zł brutto.
Zwycięską ofertę na ostatni, siódmy odcinek drogi ekspresowej S5 Jaroszewo – granica województwa (25,1 km) wygrało konsorcjum PBDiM Kobylarnia i jego spółka-matka, czyli Mirbudu. Oferta na kwotę 421,81 mln zł brutto, wobec szacunku zamawiającego wynoszącego 508,72 mln zł brutto. Termin realizacji we wszystkich złożonych ofertach wynosił 37 miesięcy, natomiast okres gwarancji jakości – 10 lat.
Droga ekspresowa S5 powstaje z troski o bezpieczeństwo podróżujących i redukcję liczby wypadków, a także podniesienie komfortu jazdy. Jej celem jest również odciążenie miejscowości z ruchu tranzytowego. Stając się jedną z głównych dróg w kraju będzie miała ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki – zwiększy się bowiem zewnętrzna dostępność transportowa oraz wewnętrzna spójnoći i konkurencyjność regionu – zaznaczyła GDDKiA.