Wykonawcę II linii metra poznamy 15 marca

data publikacji: 2018-02-22 godz. 23:00

  •  Krajowa Izba Odwoławcza zgodziła się na przesunięcie terminu otwarcia ofert w przetargu na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do Połczyńskiej wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Mory.
  • Długość odcinka, na którym znajdą się trzy nowe stacje, to 3,92 km.
  • Wykonawcę poznamy dopiero 15 marca. 

 

 

Wniosek do Izby złożył jeden z wykonawców – Instytut Wspierania Przedsiębiorczości z podwarszawskiej Jabłonny - spółka, reprezentująca konsorcjum firm z Chin. Powodem przełożenia jest załączenie do dokumentacji przetargowej rysunków stacji C4 Powstańców Śląskich.

Pierwszy odwołał się Torpol…

Przedmiotem postępowania jest zaprojektowanie i budowa trzech ostatnich stancji w kierunku zachodnim, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Przetarg został ogłoszony w listopadzie 2017 roku. Termin otwarcia ofert przesuwany jest po raz kolejny.  Pierwotnie – wyznaczony został na 12 stycznia, po czym przesunięto go na 15 a następnie 24 stycznia. Kilka dni przed upływem ostatniego z wymienionych terminów, odwołanie do Krajowej Izby złożyła firma Torpol. Przedmiot odwołania dotyczył przekazania „niezbędnej dokumentacji projektowej na styku robót, a w szczególności stacji C4 Powstańców Śląskich” oraz  podania wytycznych „dowiązania się tunelu wykonywanego w technologii TBM do stacji C4.

W odpowiedzi Metro poinformowało, że „demontaż TBM przewidziano w szybie demontażowym (komorze demontażowej) przy torach odstawczych stacji C4. Szyb demontażowy należy wykonać w ramach przedmiotu zamówienia”. Odnosząc się do treści odwołania, precyzującej oczekiwania Torpolu, Metro Warszawskie zamieściło dodatkowe rysunki oraz konkretne odniesienia do wcześniej publikowanych materiałów m.in: plany sytuacyjne, rzuty, przekroje i inne materiały wiązanie z obszarem torów odstawczych przy stacji C4 Powstańców Śląskich. W związku z tym zamawiający był zmuszony przesunąć termin składania ofert do 5 lutego, a następnie 7 lutego.

Drugie odwołanie wniósł Instytut Wspierania Przedsiębiorczości

Po udostępnieniu przez zamawiającego materiałów dotyczących przedmiotu zamówienia,  odwołanie wniósł Instytut Wspierania Przedsiębiorczości z podwarszawskiej Jabłonny, będący przedstawicielem największych chińskich firm.

 Jego zdaniem, zamieszczone przez zamawiającego  dokumenty techniczne mają istotne znaczenia dla przygotowania oferty przetargowej. Odwołujący  podniósł, że rysunki i materiały dotyczące wykonania zamówienia posiadał również wykonawca wcześniejszego odcinka metra, przez co stawia go w bardziej uprzywilejowanej pozycji. Warto jednak dodać, że spółka Metro Warszawskie nie ogłaszała jeszcze przetargu na tę inwestycję. Materiały, jakimi dysponuje zamawiający  to projekt wykonany przez projektantów, którzy zwyciężyli konkurs architektoniczno-budowlanym.

 Na uwzględnienie konkretnych, nieznanych wcześniej materiałów w przygotowywanej ofercie, zdaniem odwołującego potrzeba co najmniej 11 tygodni. Wygląd stacji ma istotne znaczenia dla przygotowania ofert przetargowych do tego zamówienia publicznego, ponieważ postępowanie dotyczy nie tylko budowy, ale również zaprojektowania trzech stacji metra.

Metro Warszawskie dołączyło stosowne rysunki, ale KIO zdecydowała się przesunąć otwarcie ofert. Jednak nie na 9 kwietnia, jak wnioskował IWP, ale na 15 marca.

www.transport-publiczny.pl