Wojsko Polskie nadal bez mundurów

data publikacji: 2015-08-07 godz. 08:30

W polskiej armii kolejne zamieszanie. Tym razem spowodowało je zamówienie publiczne, którego przedmiotem jest mundur polowy wzór 2010 w ilości 94,5 tys. bluz i spodni. Poza kryterium cenowym, zamawiający – Jednostka Wojskowa 4226, postawiła warunek jak najkrótszego wykonania zamówienia oraz zgodnie z zaleceniami znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych, wpisano klauzulę społeczną, a mianowicie: „wykonawcami mogą być wyłącznie podmioty, u których ponad 50 proc. pracowników stanowią osoby niepełnosprawne”.

Przetarg składał się z czterech zadań. W każdym z nich określono liczbę mundurów do uszycia. Ogłoszenie opublikowano pod koniec marca. Do walki o zdobycie kontraktów stanęło dwóch wykonawców: Konsorcjum polskich firm PHPU IMA ZPChr Zakłady Odzieżowe Wybrzeże Spółdzielnia Inwalidów i Spółdzielnia Inwalidów Elremet oraz firma Unifeq Europe.

W wyniku z 21 maja zamawiający poinformował, że dwa pierwsze zadania – uszycie 24 tys. mundurów za ok. 6 mln zł – zdobyło Konsorcjum. Zadanie trzecie oraz czwarte na przygotowanie ponad 70 tys. mundurów na kwotę ponad 16 mln zł zdobyła spółka Unifeq Europe powiązana z Chinami i tam produkująca. Emocje wywołał fakt, że w trzecim zadaniu, polscy producenci przegrali zaledwie jednym punktem. Koszt tego zadania to aż 11 mln zł.

Konsorcjum złożyło odwołanie do KIO, które pod koniec czerwca uznało ich racje i zakwalifikowało ofertę z chińskimi powiązaniami do odrzucenia z powodu niespełniania warunku zatrudniania osób niepełnosprawnych. Firma Unifeq Europe zaskarżyła ten wyrok do sądu. Datę pierwszej rozprawy wyznaczono na 28 sierpnia. 

Wprowadzenie nowelizacją zaleceń stosowania klauzuli społecznej ma na celu m.in. wspieranie rodzimego rynku pracy. Decydowanie się na wybór oferenta, który korzysta z wysoce kontrowersyjnego źródła produkcji, jest nie tylko poniekąd wbrew zaleceniom, ale również godzi w moralność. Z drugiej strony ani ustawa „Prawo zamówień publicznych”, ani rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 31 października 2014 r. w sprawie umundurowania żołnierzy zawodowych i żołnierzy pełniących służbę kandydacką, ani żaden inny akt prawny nie zakazuje tego typu praktyk. W przypadku zamówień publicznych, zgodnie ze wskazaniami dotyczącymi konkurencyjności, zamawiający w żaden sposób nie może ograniczać dostępu do tego rynku.