Ustawa Pzp znowu na etapie uzgodnień międzyresortowych

data publikacji: 2015-12-04 godz. 10:45

Dostosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych do wymogów postawionych przez Unię Europejską to trudny proces. Co prawda, projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów na przedostatnim posiedzeniu, niemniej jednak wzbudziło to powszechne zdumienie. O dalszych losach projektu ustawy miał zdecydować nowy rząd. Okolicznością, która niejako wymusiła formalne przyjęcie projektu w obecnej formie jest pozyskanie wsparcia finansowego w postaci dotacji na stworzenie systemu e-Zamówienia. Dzięki temu posunięciu Urząd Zamówień Publicznych mógł starać się o dofinansowanie z funduszy unijnych.

 

Przypomnijmy, system ten musi zostać zbudowany i uruchomiony do 2018 roku, ponieważ zgodnie z prawem unijnym (dyrektywa UE 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych) wszystkie postępowania publiczne prowadzone na podstawie ustawy Pzp muszą trafić do internetu. Koszt powstania tej inwestycji szacowany jest na ponad 67,5 mln zł. Kwota ta kilkakrotnie przewyższa roczny budżet Urzędu. Urząd Zamówień Publicznych złożył wniosek o dofinansowanie w pierwszym konkursie w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC), jednak został on odrzucony z powodu braku gotowości legislacyjnej, a dokładnie niezatwierdzonego projektu nowej ustawy. Dzięki przyjęciu go przez Radę Ministrów, Urząd mógł wystartować w kolejnym konkursie. Obecny rząd podjął decyzję o przywróceniu projektu do uzgodnień międzyresortowych.

 

Trudno ocenić praktyczne konsekwencje tej decyzji. Nie wiadomo jak ona wpłynie na wynik konkursu, który zostanie zamknięty w lutym 2016 roku. Pozostaje więc pytanie czy do tego czasu uda się ponownie przyjąć nowy projekt ustawy? Jeśli nie, to czy do spełnienia warunków postawionych w konkursie wystarczy to, że już raz go przegłosowano?

 

Unia Europejska wyznaczyła Polsce czas do 18 kwietnia 2016 roku na przyjęcie przepisów implementujących nowe dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady. Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, grozi nam utrata funduszy europejskich. Nowe dyrektywy to:

  • dyrektywa 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014r. w sprawie zamówień publicznych uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r.), zwanej potocznie nową dyrektywą klasyczną,
  • dyrektywa 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z dnia 28 marca 2014r.), nazywaną nową dyrektywą sektorową. 

Dyrektywa 2014/24/UE zawiera przepisy dotyczące procedur udzielania zamówień przez instytucje zamawiające w odniesieniu do zamówień publicznych o wartości szacunkowej nie mniejszej niż kwoty progowe (tj. 5 186 000 EUR w przypadku robót budowlanych, 134 000 EUR, 207 000 EUR oraz 750 000 EUR w przypadku dostaw i usług na rzecz różnego typu zamawiających). Określa ona zasady ogłoszeń i terminów, regulacje dotyczące zamówień mieszanych, czyli obejmujących różne typy zamówień. Nowa dyrektywa klasyczna w większym niż dotychczas stopniu reguluje zagadnienia związane z elektronizacją zamówień publicznych i etapem realizacji zamówienia – wyjaśnia radca prawny Katarzyna Grzywacka, partner w Kancelarii Brevells, Cekiera Grzywacka Oleksiewicz. Natomiast dyrektywa 2014/25/UE zawiera zbliżone regulacje do nowej dyrektywy klasycznej w zakresie procedury przetargowej, z zastrzeżeniem odrębności przewidzianych dla zamówień publicznych udzielanych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Dyrektywa ma zastosowanie do zamówień o takiej samej kwocie progowej dla robót budowlanych jak w przypadku nowej dyrektywy klasycznej oraz wyższej dla dostaw i usług, tj. 414 000 EUR – dodaje.

 

Część ekspertów uważa, że powinna być przygotowana szybka, techniczna nowelizacja ograniczająca się jedynie do implementacji prawodawstwa unijnego. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania, rząd uzyska czas na prace nad generalną reformą systemu zamówień publicznych. Czasu na wdrożenie dyrektyw do ustawy Prawo zamówień publicznych jest coraz mniej.

 

 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.