data publikacji: 2015-06-11 godz. 11:40
Jedna ze zmian, które wprowadziła nowelizacja prawa zamówień publicznych, mająca miejsce w październiku ub. roku dotyczyła zasady zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa. Wprowadzono zapis, zgodnie z którym aby poufne informacje przedkładane przez oferenta mogły być zastrzeżone skutecznie musi on wskazać dlaczego informację tę trzeba traktować jako poufną. Znowelizowany art. 8 ust. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.)podnosi: „Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”.
Traktując ten zapis literalnie należy zauważyć, że wykonawca nie tylko musi poinformować zamawiającego o poufności danych zawartych w ofercie, ale musi również udowodnić, że zastrzeżenie to jest uzasadnione.
Na zamawiającym spoczywa określenie w jaki sposób wykonawca powinien zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa, a zapis taki zawrzeć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub innym dokumencie będącym nieodłączną częścią SIWZ. Jeśli zamawiający zapisu takiego nie zamieścił, oferent poza zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, powinien załączyć pismo przewodnie wyjaśniając dlaczego informacje objęte klauzulą poufności powinny takie pozostać. Pismo z uzasadnieniem powinno wpłynąć do zamawiającego najpóźniej w dniu upływu terminu składania ofert lub w dniu wyznaczonym przez zmawiającego w przypadku uzupełnienia dokumentów o złożenie dodatkowych wyjaśnień.
Informacja o tym jakie dane mogą zostać objęte zasadą poufności znajduje się w definicji tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.). I tak tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.” Ważne jest żeby wszystkie przesłanki definicji wystąpiły łącznie. Nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa dane adresowe oraz nazwa wykonawcy, cena złożona w ofercie, termin wykonania zamówienia, warunki płatności oraz okres gwarancji.
W przypadku gdy wykonawca nie załączy pisma wyjaśniającego zasadność objęcia informacji przez niego przekazanych klauzulą poufności, mogą one zostać odtajnione. Zamawiający może wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień, nie mniej jednak prawo daje mu możliwość automatycznego ujawnienia informacji.
Na ten temat wypowiedziała się również Krajowa Izba Odwoławcza m.in. w wyroku 10 marca 2015 r. w sprawie o sygn. akt 338/15 KIO „Niespełnienie przez wykonawcę tego wymogu implikuje po stronie zamawiającego obowiązek nieuwzględnienia wniosku o zastrzeżenie informacji bez konieczności badania, czy informacje te odpowiadają definicji” – dając w ten sposób zamawiającemu zielone światło.