Strabag z przetargiem kolejowym

data publikacji: 2017-02-16 godz. 10:30

Przetarg na modernizację Krakowskiego Węzła Kolejowego wygrało konsorcjum złożone ze spółek grupy Strabag oraz Krakowskich Zakładów Automatyk. 

W ramach zadania zmodernizowany zostanie około 20 kilometrowy odcinek trasy Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace prowadzone będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Zakres zamówienia obejmuje prace na 55 obiektach inżynieryjnych, w tym wymianę rozjazdów, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Planowane jest również dobudowanie dwóch par torów pomiędzy stacjami Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów, oraz parę toru na trasie Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Rozwiązanie to ma pomóc w usprawnieniu ruchu aglomeracyjnego.

Czas realizacji zadania wynosi 48 miesięcy. Środki finansowe pochodzą m.in. z unijnego programu Łącząc Europę (CEF). O wyborze wykonawcy decydowały następujące kryteria: 
- cena (90 proc.)
- okres gwarancji (10 proc.). 

Wszyscy oferenci zadeklarowali 72 miesięczny okres gwarancji. Najtańsza oferta należała do konsorcjum Mota-Engil Central Europe, Mota-Engil Engenharia e Construcao, Mostostal Warszawa, Acciona Infraestructuras. Konsorcjum wyceniło Zakres prac na kwotę 1,178 mld zł brutto, jednak oferta ta została odrzucona przez zamawiającego. Inwestor dokonał wyboru konsorcjum Strabag, Strabag Rail, Strabag Altalanos Epito, Krakowskie Zakłady Automatyki, które skosztorysowało prace na 1,188 mld zł brutto. 

Inwestycją objęta zostanie również przebudowa czterech stacji kolejowych: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów oraz wybudowanie dwóch nowych przystanków dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Budżet zamawiającego wynosił 1,960 mld zł brutto. Pozostałe oferty złożyły (ceny brutto): 

1. Konsorcjum: Budimex, PKP Energetyka - 1,214 mld zł 
2. Konsorcjum: ZUE, Trakcja PRKiI, Comsa, Intop Warszawa - 1,229 mld zł 
3. Konsorcjum: Porr Polska Construction, Porr Polska Infrastructure, Porr Bau, Torpol, Intercor - 1,456 mld zł 
4. Konsorcjum: Polaqua, Vias y Construcciones, Electren, Tecsa Empresa Constructora - 1,591 mld zł 
Głównym celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości trasy. Nowoczesne, zmodernizowane przystanki zapewnią właściwą obsługę pasażerów zarówno aglomeracji miejskiej, jak i pociągów dalekobieżnych.

Źródło: wnp.pl