RYNEK USŁUG TURYSTYCZNYCH

data publikacji: 2013-08-28 godz. 22:00

Mija najbardziej „gorący” okres dla branży turystycznej – wakacje. Między czerwcem a wrześniem duże powodzenie mają nie tylko egzotyczne wycieczki w wyjątkowo ciepłe miejsca – chociaż te zawsze w modzie, wakacje to dobry czas dla organizatorów krajowych obozów czy kolonii, maj i czerwiec zaś sprzyjają nieco krótszym wyjazdom szkolnym.  

Pierwsze przetargi na usługi turystyczne pojawiają się już na początku roku, najwięcej jest ich jednak w okolicach kwietnia. Grupami docelowymi takich usług są najczęściej dzieci i młodzież (przedział wiekowy 10-16 lat), ale też pracownicy większych firm, innego rodzaju grupy zorganizowane. 

Wykres: Ilościowe zestawienie ogłoszonych przetargów na usługi turystyczne w I półroczu 2013 roku w poszczególnych miesiąch:

Przetargi w branży usług turystycznych w 2013r.

Przedmiotem przetargów na usługi turystyczne może być np. wyjazd edukacyjno – kulturalny, zorganizowanie pobytu uczestników obozu szkoleniowego czy przewóz grupy uczestników danego wydarzenia (lub danej wycieczki) na wyznaczonej trasie. Ponieważ branża turystyczna jest stosunkowo chłonna pod względem usług - znajdziemy także innego rodzaju  przetargi – np. na organizację wizyt studyjnych, świadczenie usług hotelarskich , organizację festynów czy imprez rekreacyjnych, a nawet dostarczenie biletów lotniczych i hotelowych voucherów. 

Wykres: Procentowe zestawienie ogłoszonych przetargów w branży „turystycznej” w I półroczu 2013 roku na poszczególnych "najpopularniejsze" przedmioty przetargów:

Najpopularniejsze kierunki wakacyjnych wyjazdów.

Najbardziej dochodowe wydają się być jednak kompletnie zorganizowane – pod względem przewozu, miejsc noclegowych oraz wyżywienia – wycieczki.  Pomijając fakt, że zainwestowanie w dość elastyczny ale i czasem nieprzewidywalny rynek usług turystycznych może być niekiedy ryzykowne, warto zastanowić się dokąd w tym roku Polacy jeżdżą najczęściej. W poprzednich latach na nowo odkrytą destynacją turystyczną stały się kraje takie jak Chorwacja czy Bułgaria. Spadła natomiast popularność Egiptu. Według danych pochodzących z prasy i internetu – w roku 2013 Polacy odwiedzają zwłaszcza kraje śródziemnormorskie. Są to jednak wycieczki dosyć „kameralne” – jeździmy najczęściej w niewielkim gronie (2-3 osoby). Na ogół jest to jednotygodniowy wypoczynek. 

Wykres: Procentowe zestawienie najpopularniejszych kierunków wakacyjnych wyjazdów polaków za granice w 2013 roku: