data publikacji: 2015-11-06 godz. 12:00
27 października projekty ustaw przedłożonych przez prezesa UZP zostały przyjęte przez Radę Ministrów. Dotyczy to: projektu ustawy Prawo zamówień publicznych oraz projektu ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zmiany zostały wymuszone koniecznością wdrożenia do polskiego prawodawstwa trzech dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady:
- 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65);
- 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243);
- 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 1).
Na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych można przeczytać że: Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych ma na celu kompleksowe uregulowanie materii zamówień publicznych oraz stworzenie mechanizmów umożliwiających najbardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych, a także umożliwienie wykorzystania zamówień publicznych jako środka do realizacji przez państwo określonych celów i polityk (innowacyjność, walka z wykluczeniem społecznym, ochrona środowiska itp.). Ponadto, w związku z tym, że z udzielaniem zamówień publicznych wiąże się zazwyczaj wydatkowanie pieniędzy publicznych o znacznej wartości, projekt ustawy zapewnia warunki do ich skutecznego, przejrzystego i konkurencyjnego wydatkowania.
Wymieniane jest również 7 najważniejszych regulacji, które zostały przewidziane w projekcie ustawy Pzp a dotyczą one:
- uproszczenia procedur udzielania zamówień publicznych i ich uelastycznienia, co przyniesie korzyści zarówno zamawiającym jak i wykonawcom, szczególnie małym i średnim przedsiębiorcom;
- elektronizacji zamówień publicznych i wprowadzenia obowiązkowej komunikacji elektronicznej pomiędzy zamawiającym a wykonawcami;
- promowania i realnego wykorzystywania pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności;
- zapewnienia lepszego dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom;
- uproszczenia procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych itp.;
- uwzględnienia w zamówieniach publicznych zagadnień związanych z przestrzeganiem prawa pracy, prawa ochrony środowiska oraz zabezpieczenia społecznego poprzez m.in. przewidzenie przesłanek wykluczenia wykonawcy;
- zwiększenia pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej modyfikacji umowy poprzez wdrożenie do polskiego prawa wszystkich przesłanek dopuszczalności zamiany umowy wynikającej z orzecznictwa TSUE i postanowień dyrektyw unijnych.
W nowej ustawie zakłada się promowanie oraz wykorzystywanie pozaekonomicznych celów, wśród których należy wymienić: wspieranie innowacyjności, stosowanie sposobów produkcji przyjaznych dla środowiska czy integrację społeczną. Wprowadzono również nową procedurę – partnerstwo innowacyjne, które ma dotyczyć nabywania produktów oraz usług niedostępnych dotąd na rynku. Ponadto w projekcie ustawy Pzp znalazły się również kwestie niewymuszone przez ustawodawstwo unijne (związane z doprecyzowaniem zakresu kompetencji i działań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych). Dotyczą one kontroli zamówień publicznych prowadzonych przez Prezesa oraz zakresu kompetencji i zadań wykonanych przez niego.
W przypadku drugiego projektu tj. ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi, również założono uproszczenie procedur postępowania o zawarcie umowy koncesji. Wprowadzono możliwość swobodnego określenia procedury prowadzącej do wyboru koncesjonariusza i zmniejszono zakres obowiązków formalnych wykonawców na etapie postępowania. Jak czytamy na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów założeniem projektodawcy jest zwiększenie przejrzystości oraz uczciwości w przypadku udzielenia koncesji. W projekcie zapisano także gwarancje dotyczące:
- konieczności publikacji ogłoszeń,
- eliminowania konfliktów interesów,
- opisu przedmiotu zamówienia nie godzącego w uczciwą konkurencję,
- opisania procedury udzielania koncesji,
- kwalifikacji podmiotowej do udziału w postępowaniu,
- dostępu do środków odwoławczych.
Projekt zakłada również promowanie oraz wykorzystanie celów ekonomicznych wśród których należy wymienić: ochronę środowiska, czy integrację społeczną. Ponadto preferencyjnie będą traktowane kryteria związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych i defaworyzowanych.
Założeniem UE jest wprowadzenie elektronizacji w wielu sektorach gospodarki, również zamówień publicznych. Ustawa zakłada obowiązkową elektroniczną komunikację pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Służyć ma temu platforma e-Zamówienia, na której znajdą się również: Biuletyn Zamówień, profil nabywcy oraz aukcje elektroniczne. To wszystko celem zwiększenia dostępności oraz przejrzystości prowadzonych zamówień, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych. Środki finansowe niezbędne do powstania platformy mają pochodzić min. z dotacji unijnej. Teraz ustawę czeka jej notyfikacja, później projekt trafi do Sejmu.
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.