Poczta Polska zdobyła kontrakt na obsługę korespondencji sądów

data publikacji: 2015-12-18 godz. 09:30

10 grudnia 2015 roku Centrum Zakupów dla Sądownictwa opublikowało wynik przetargu na obsługę korespondencji sądów i prokuratur w całym kraju. Przetarg trwał od maja. Wymagania były bardzo wysokie ze względu na negatywne doświadczenia związane z doręczaniem przesyłek „wrażliwych”. Wykonawcą zamówienia zostanie państwowy operator – Poczta Polska. Przez ostatnie dwa lata usługę świadczył giełdowy InPost wraz z zależną od niego PGP. Strata zamówienia będzie dotkliwa dla spółki. Środki finansowe pochodzące z wygranego w 2013 roku przetargu były źródłem 40% przychodów firmy.

Poczta Polska uzyskała łącznie 97,9 punktów. Przewagę zapewniła jej większa liczba punktów w czterech kategoriach:

  • cena
  • kryterium społeczne (zatrudnianie na podstawie umowy o pracę)
  • wolumen doręczenia
  • termin zwrotu

Oferta PGP była lepsza jedynie w zakresie kryterium posiadania systemu Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru. Rywal Poczty uzyskał łącznie 67,79 punktów. Kontrakt zostanie zawarty na okres 2016–2018. Usługa będzie świadczona od lutego 2016 roku. Przetarg był największym zamówieniem na rynku pocztowym. Poczta Polska wyceniła swoje usługi na 293,1 mln zł, natomiast w konkurencyjnej ofercie usługi skalkulowano na kwotę 475,6 mln zł. Rzecznik InPost Wojciech Kądziołka zarzucił Poczcie Polskiej stosowanie cen poniżej kosztów. Jego zdaniem cena zaoferowana w ofercie nie jest rynkowa, ponieważ standardowa opłata za list polecony wynosi 4,22 zł, a w ofercie przetargowej było to około 1,37 zł. Szef resortu infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapewnił natomiast, że oferta jest dobrze zdiagnozowana i przygotowana. PP kalkulując ofertę uwzględniła wszystkie elementy składowe.

W celu uniknięcia dezorganizacji pracy polskiego wymiaru sprawiedliwości, InPost zaoferował wsparcie w zakresie EPO (elektronicznego potwierdzenia odbioru przesyłki). Poczta nie dysponuje jeszcze odpowiednią infrastrukturą systemu.

To już drugi sukces PP w tym roku. W maju państwowy operator został wybrany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej na lata 2016-2025. Konkurencyjna oferta PGP została odrzucona przez UKE, ponieważ nie spełniała wymogów formalnych.