Partnerstwo innowacyjne – nowy tryb w zamówieniach publicznych

data publikacji: 2016-03-02 godz. 10:00

18 kwietnia 2016 roku kończy się czas na wdrożenie do polskiego porządku prawnego zapisów nowej dyrektywy klasycznej Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, która uchyliła dyrektywę 2004/18/WE. Skutkuje to przygotowaniem projektu nowelizacji z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz.2164).

 

Nowa dyrektywa klasyczna wprowadza szereg istotnych zmian a jedną z nich jest pojawienie się trybu partnerstwa innowacyjnego. Jak czytamy w projekcie, celem zastosowania tego rozwiązania jest: opracowanie innowacyjnego produktu, usług lub robót budowlanych oraz późniejsze nabycie tych dostaw, usług lub robót budowlanych, pod warunkiem że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym, a partnerami. Tryb ten z założenia ma pomóc w osiąganiu innowacyjnych rozwiązań, których nie ma jeszcze na rynku. Ustawodawca definiuje dość jasno, co należy traktować jako innowację: Przez innowacyjny produkt, usługę lub robotę budowlaną należy rozumieć nowy lub znacznie udoskonalony produkt, usługę lub proces, w tym proces produkcji, budowy lub konstrukcji, nową metodę marketingową lub nową metodę organizacyjną w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych, których wdrażanie w szczególności ma na celu rozwiązanie problemów społecznych lub wspieranie strategii społecznych, w tym strategii „Europa 2020” na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju przeciwdziałającego wykluczeniu społecznemu. [1]


Wykorzystanie tego trybu da zamawiającemu możliwość zlecenia opracowania nowatorskiego produktu, usługi czy rozwiązania, które potem może kupić bez wszczynania kolejnego postępowania publicznego. Jedną umową zostanie objęta faza badawczo rozwojowa i zakup wyników tych prac.

Przed wszczęciem postępowania obowiązkiem zamawiającego jest dokładne zbadanie rynku, w celu uzyskania pełnej wiedzy na temat potrzebnego rozwiązania. Zamawiający musi mieć pewność, że nie występuje ono na rynku ani nie trwają żadne prace badawczo-rozwojowe w fazie końcowej. Jeśli takie rozwiązanie już istnieje lub prace nad nim dobiegają końca, zamawiający nie będzie miał podstaw do wszczęcia postępowania w trybie partnerstwa innowacyjnego. W przypadku, gdy takie rozwiązanie pojawi się po wszczęciu procedury, postępowanie może być nadal prowadzone bez konieczności unieważnienia.

Jak wynika z projektu, procedura oparta ma być na trybie negocjacji z ogłoszeniem. Zadaniem zamawiającego będzie określenie m.in. minimalnych wymagań dla wszystkich ofert. Wykonawca będzie mógł zdecydować czy chce występować o udział w postępowaniu. Do kolejnego etapu przejdzie ograniczona liczba oferentów. Ustawodawca przewidział również duże pole negocjacji ofert wstępnych i późniejszych, za wyjątkiem oferty ostatecznej. Partnerstwo innowacyjne składa się z etapów odpowiadających kolejności działań w procesie badawczo-rozwojowym, w szczególności może obejmować poszukiwanie rozwiązań i przedkładanie projektów badawczo-rozwojowych, prototypowanie oraz wytworzenie produktów, świadczenie usług lub ukończenie robót budowlanych. W ramach partnerstwa innowacyjnego zamawiający ustala cele pośrednie, które mają osiągnąć partnerzy oraz przewiduje wypłatę wynagrodzenia w odpowiednich ratach. [2]

W trybie partnerstwa innowacyjnego wprowadzone zostały rozwiązania szczegółowe, m.in. określenie w zamówieniu rozwiązania dotyczącego własności intelektualnej. Oceniając spełnienie kryteriów kwalifikacji, zamawiający musi wziąć pod uwagę zdolność wnioskodawców do badań i rozwoju, do opracowania i wdrażania rozwiązań. O wyborze oferty zdecyduje najlepsza relacja ceny do innych kryteriów zawartych w postępowaniu. Określając kryteria, zamawiający będzie musiał odnieść się do fazy badań i rozwoju, mogą być one związane z jakością proponowanych rozwiązań lub ich wykonalnością.

Umowa zawarta w nowym trybie powinna być skonstruowana tak, aby struktura partnerstwa w czasie jego trwania oraz wartość poszczególnych etapów była adekwatna do stopnia innowacyjności oczekiwanych rozwiązań oraz uwzględniała kolejność działań niezbędnych do jego opracowania. Umowa może zostać zawarta z kilkoma wykonawcami prowadzącymi odrębne prace badawczo-rozwojowe. Obowiązkiem zamawiającego jest poufność w stosunku do każdego z wykonawców. Zamawiający ma możliwość rozwiązania partnerstwa po każdym jego etapie, o ile przewidział to w zamówieniu. Może rozwiązać również tylko część umów, o ile w postępowaniu uczestniczy więcej niż jeden wykonawca.

Podczas szacowania kosztów zamówienia publicznego w trybie partnerstwa innowacyjnego, zamawiający ma obowiązek uwzględnić maksymalną szacunkową wartość bez VAT wszystkich działań badawczych i rozwojowych na każdym etapie partnerstwa, wszystkich dostaw, usług lub robót będących produktem finalnym postępowania (art. 4 ust. 7 Dyrektywy).

Wprowadzenie tego trybu jest novum na rynku zamówień publicznych, daje możliwość powstania nowatorskich rozwiązań odpowiadających na konkretne zapotrzebowanie rynku.

 

 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

 

 



[1] Projekt o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 19.01.2016 r. Wersja 01

[2] Tamże Art. 74h. 1.