data publikacji: 2017-04-06 godz. 09:30
Budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł Lotnisko – węzeł Podwarpie cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wykonawców. Do organizatora przetargu – katowickiego oddziału GDDKiA wpłynęło 16 ofert. Najkorzystniejsza cenowo należała do konsorcjum Mostostal Warszawa.
O wyborze wykonawcy mają decydować trzy kryteria:
• cena (90 proc.),
• termin realizacji (5 proc.),
• gwarancja (5 proc.).
Do czasu wykonania robót budowlanych nie są wliczane okresy zimowe tj. między 15 grudnia, a 15 marca. Inwestycja obejmuje odcinek o długości około 9,7 km. W ramach jej realizacji przewidziano również przebudowę węzła Mierzęcice oraz budowę pięciu wiaduktów i jednego mostu. Zamówienie publiczne będzie realizowane w formule „buduj”.
Jednojezdniowy odcinek drogi S1 między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzka nr 913 powstał w latach 2005-2006, umożliwiając dojazd do lotniska w Pyrzowicach. Kolejnym etapem było wybudowanie w latach 2010-2012 dwujezdniowego odcinka S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z DW 913. Obecna inwestycja będzie kontynuacją modernizacji dojazdu do portu lotniczego. Zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącego przekroju jednojezdniowego, co będzie miało duży wpływ na poprawę dostępności Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
W większości ofert okres gwarancji wynosi 10 lat. Wyjątek stanowi oferta Firesta-Fiser, w której okres ten wynosił 8 lat. Termin realizacji zamówienia deklarowany był najczęściej na 20 miesięcy, jedynie PBDiM z Mińska Mazowieckiego proponuje wykonanie inwestycji w 24 miesiące. Najtańsza propozycja cenowa należała do konsorcjum Mostostal Warszawa, Acciona Construccion, i opiewa na 76,80 mln zł brutto. Inwestor oszacował koszt realizacji całości na kwotę 161,48 mln zł brutto. Pozostałe oferty należały do (ceny brutto):
1. Skanska – 86,05 mln zł
2. Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe, Strabag – 87,51 mln zł
3. Eurovia Polska – 88,96 mln zł
4. PBDiM z Mińska Mazowieckiego – 89,43 mln zł
5. Konsorcjum: Max Boegl Polska, Max Boegl Stiftung – 91,963 mln zł
6. Firesta-Fiser – 91,968 mln zł
7. Konsorcjum: Mirbud, PBDiM Kobylarnia – 93,65 mln zł
8. Konsorcjum: IMB-Podbeskidzie, M-Silnice – 94,28 mln zł
9. Toto Costruzioni Generali – 94,48 mln zł
10. Konsorcjum: Berger Bau Polska, Berger Bau – 94,23 mln zł
11. Budimex – 97,05 mln zł
12. Colas Polska – 97,80 mln zł
13. Konsorcjum: Mosty-Łódź, SKB–110,33 mln zł
14. Intercor – 114,01 mln zł
15. Konsorcjum: Trakcja PRKiI, Kauno Tiltai, PEUiM z Białegostoku – 117,78 mln zł.
Trasa S1 stanowi ważny element w sieci drogowej Polski południowej (Pyrzowice – Zwardoń) oraz w VI Europejskim Korytarzu Transportowym. Ma ona również duży wpływ na rozwój gospodarczy regionu.
Źródło: wnp.pl