data publikacji: 2016-02-22 godz. 12:00
W przetargu na budowę nowego mostu w Opolu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Banimex z Będzina. Oferent wycenił wykonanie inwestycji na 26,9 mln zł. Jego oferta była najtańsza. Najdroższa natomiast wynosiła prawie 42,1 mln zł. Stary most będzie wyłączony z ruchu na 1 dzień. W ofertach innych wykonawców niezbędny na wykonanie niektórych robót budowlanych czas wyłączenia z ruchu mostu wynosił od 20 do 68 tygodni.
Przetarg ogłoszony został w grudniu. Miasto oszacowało koszt inwestycji na około 35 mln zł. Czas jej zakończenia to koniec 2017 roku.
Zainteresowanie przetargiem na budowę nowego mostu przy ul. Niemodlińskiej w Opolu było duże. Przystąpiło do niego 15 oferentów. Stary most istniejący w tym miejscu od 1980 r. musi zostać rozebrany ze względu na jego zły stan techniczny. Pozwolenie na użytkowanie ma wydane warunkowo do końca kwietnia przyszłego roku. Jest to jeden z dwóch głównych mostów, którymi z zachodniej części miasta wjeżdża się do centrum.
O wyborze najkorzystniejszej oferty decydowały dwa kryteria: najtańsza cena oraz krótki zadeklarowany czas wyłączenia przeprawy z ruchu. Największe kontrowersje wśród konkurentów Banimex budzi czas wyłączenia, niezbędny do wykonania niektórych czynności budowlanych. Wiceprezydent Opola Mirosław Pietrucha zapewnił, że miasto wyjaśniało ten rekordowo krótki termin z wykonawcą: W tym zakresie, w jakim zgodnie ze specyfikacją ta odpowiedź mogła być udzielona, otrzymaliśmy ją. Także z rekomendacji, którą mam z Miejskiego Zarządu Dróg wynika, że przy technologii, którą wykorzystuje firma, jest to wykonalne – mówił wiceprezydent Opola. Dodał również, że w przetargu mocno punktowana była technologia umożliwiająca skrócenie czasu wyłączenia mostu z ruchu.
Pozostali oferenci na ewentualne odwołanie mają 7 dni. Jeśli nie wniosą go do Krajowej Izby Odwoławczej, wiceprezydent zamierza podpisać umowę w ciągu ok. 10 dni.
Budowa mostu na ul. Niemodlińskiej jest największą inwestycją drogową Opola. Następną może być budowa części południowej obwodnicy miasta.
Wymiary nowego mostu to 23 metry szerokości oraz 140 metrów długości. Firma będzie musiała rozpocząć prace budowlane od wykonania kładki dla pieszych i rowerzystów obok istniejącej przeprawy, pod którą podwieszone zostaną wszystkie znajdujące się tam media.
Wykonawca będzie przygotowywał elementy nowego mostu w częściach, a te z kolei przewiezie na miejsce inwestycji. Stary most ma być zniszczony a w jego miejsce zgodnie z założeniem, „nasunięta” zostanie nowa przeprawa drogowa.
Inwestycja jest w całości finansowana ze środków miasta, nie mniej jednak ma ona stanowić element dużego projektu, na który miasto będzie starało się o dofinansowanie z pieniędzy unijnych. Aglomeracja Opolska miałaby być finansowana ze środków przeznaczonych na ograniczenie tzw. niskiej emisji.