Ogłoszono pierwsze przetargi na Via Baltica

data publikacji: 2016-05-04 godz. 11:15

Via Baltica (droga ekspresowa Warszawa – Łomża – Ełk – Suwałki czyli kraje nadbałtyckie, będąca częścią międzynarodowego korytarza drogowego) planowana była od lat 90-tych. W ubiegłym roku Komisja Europejska w ramach projektu „Łączę Europę” przyznała środki na jej budowę. Obecnie ogłaszane są pierwsze przetargi na projekt oraz budowę kilku odcinków trasy S61. Ich organizatorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przedmiotem tych postępowań jest:

  • 63-km odcinek Szczuczyn-Raczki – postępowanie to ogłoszone zostało przez olsztyński oddział GDDKiA. Oferty przyjmowane są do 24 czerwca 2016 roku. W ramach tej inwestycji zamawiający przewidział trzy zadania: odcinek od Szczuczyna do węzła Ełk Południe (23 km), od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie (20 km) wraz z czterokilometrowym podłączeniem do obwodnicy Ełku w ciągu drogi S16 oraz od węzła Wysokie do Raczek (20 km).
  • 24-km odcinek Suwałki-Budzisko – prowadzony jest przez białostocki oddział GDDKiA. Oferty można składać do 28 lipca 2016 roku. Projekt i budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko (gr. państwa) podzielono na 3 zadania:

- odc. Szczuczyn - węzeł Ełk Południe;

- odc. węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie

- odc. węzeł Wysokie - m. Raczki

  • budowa tzw. drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna – termin składania ofert upływa 20 maja 2016 roku.

Drogowcy do wszystkich postępowań przetargowych wybrali tryb przetargu ograniczonego. W pierwszy etapie przyjmowane będą wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zostanie zaproszonych maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu – podaje GDDKiA.

Przy ocenie ofert brana będzie pod uwagę cena, termin wykonania (maksymalny wymagany okres 35 miesięcy, jednak nie krótszym niż 29 miesięcy) oraz trzecie kryterium zabezpieczenie bezwarunkowego dotrzymania zadeklarowanego w ofercie terminu realizacji - informują drogowcy.

Umowa z wykonawcą ma być podpisana w trzecim kwartale 2017 roku. Odcinkiem Szczuczyn-Raczki kierowcy pojadą w drugiej połowie 2020 r. Ten sam termin planowany jest dla odcinka od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku (wraz z obwodnicą Szypliszek) oraz drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna. Przeprowadzone analizy wykazały, że długość obwodnicy będzie wynosić nie jak planowano 8 km, lecz około 6,5 km długości. Środki finansowe pochodzą z programu CEF (Connecting Facility Europe, Łącząc Europę). Przetargi związane z Via Baltica będą prowadzone w systemie "Projektuj i buduj”. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje pełną dokumentację projektową inwestycji, wraz z zezwoleniem na jej realizację oraz innymi koniecznymi pozwoleniami.