Kryteria pozacenowe atutem Poczty Polskiej

data publikacji: 2015-04-30 godz. 11:25

Październikowa nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmniejszyła znaczenie ceny jako jedynego kryterium decydującego o wyborze oferty. Wprowadzono obowiązek (z nielicznymi wyjątkami) stosowania dodatkowego kryterium pozacenowego. Dla Poczty Polskiej jest to niewątpliwie bardzo korzystne rozwiązanie. W kwietniu tego roku, Poczta Polska wygrała przetarg na obsługę korespondencji Kancelarii Sejmu. Jednym z warunków, jakie postawił zamawiający w przetargu było zatrudnianie na umowę o pracę.

Zamawiający odrzucał oferty, w których operator zatrudniał pracowników na tzw. umowy śmieciowe. Prymat ceny, jako jedynego kryterium decydującego o wyborze oferty, gwarantował prywatnym operatorom wygrywanie większości przetargów na usługi pocztowe ogłaszanych w kraju. Zatrudniając na umowę śmieciową, mogli oni oferować swoje usługi znacznie taniej niż państwowy operator. Poprzez zastosowanie dodatkowego kryterium pozacenowego – zatrudnienia określonej liczby pracowników na umowę o pracę – szanse prywatnych operatorów na wygrywanie większości postępowań przetargowych znacząco zmalały. Poczta Polska zatrudnia na umowę o pracę ponad 76 tysięcy osób.

Niewątpliwymi argumentami dodatkowymi są: bardzo dobre zaplecze logistyczne, oraz szeroko rozbudowana sieć placówek, czym nie mogą pochwalić się jej konkurenci. Wartość zawartej umowy w przypadku tego przetargu to kwota opiewająca na prawie milion złotych. Okres realizacji umowy to 4 lata.

W przypadku przetargu na obsługę korespondencji Centrum Usług Wspólnych, Poczta Polska nie miała tyle szczęścia. Kontrakt wart jest 33 mln, ale został on ogłoszony w poprzednim stanie prawnym, gdzie cena była głównym wyznacznikiem wygranej. Konkurent Poczty Polskiej złożył zdecydowanie niższą ofertę, i tym samym będzie dostarczać rządowe przesyłki w latach 2015/2016.

 

Źródło: Gazeta Wyborcza/eGospodarka.pl