data publikacji: 2016-02-16 godz. 12:30
Jednym z dokumentów, dotyczących warunku podmiotowego z art. 24 ust. 1 pkt 2 pzp, wymaganych przez zamawiającego podczas składania oferty przetargowej jest odpis KRS. Wykonawca biorący udział w postępowaniu przetargowym powinien dowieść, że nie otwarto wobec niego likwidacji albo nie ogłoszono jego upadłości na dzień składania ofert. Na spełnienie tego warunku wykonawca powinien przedstawić aktualny odpis KRS, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Uzyskanie tego dokumentu stało się znacznie łatwiejsze po uruchomieniu ogólnodostępnej sieci teleinformatycznej – Centralnej Informacji KRS. Dzięki temu rozwiązaniu można generować aktualne wydruki komputerowe mające moc prawną równą dokumentom wydawanym przez sądy rejestrowe.
W przypadku braku dokumentu, zamawiający w trybie art. 26 ust. 3 pzp wzywa wykonawcę do jego złożenia w określonym terminie. Uzupełniony dokument powinien potwierdzać spełnianie warunku dotyczącego otwarcia likwidacji albo ogłoszenia upadłości nie później niż na dzień składania ofert, i taka data powinna na nim widnieć. W sytuacji gdy wykonawca nie dysponuje wydrukiem lub odpisem uzyskanym z sądu rejonowego datowanym przed albo w dniu składania ofert (z uwzględnieniem 6-miesięcznego terminu ważności), przedstawia dokument wygenerowany z sieci teleinformatycznej po upływie terminu składania ofert. Teoretycznie dostarczanie dokumentu z datą po terminie składania ofert eliminuje wykonawcę z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ jest to sprzeczne z art. 26 ust. 3 pzp. Zamawiający jednak nie powinni zbyt szybko wykluczać z postępowania wykonawców. Treść wydruku zawiera bowiem informacje, które pozwalają obiektywnie ustalić czy najpóźniej w dniu składania ofert wykonawca spełniał warunek dotyczący braku otwarcia likwidacji albo ogłoszenia upadłości.
Stanowisko to podziela Krajowa Izba Odwoławcza, zdaniem której: Skoro na dzień otwarcia ofert w niniejszym postępowaniu nie było w Rejestrze Przedsiębiorców wpisu o otwarciu likwidacji bądź ogłoszeniu upadłości, to Odwołujący spełniał warunek udziału w postępowaniu na dzień otwarcia ofert. Taki sam pogląd w podobnych okolicznościach faktycznych wyraziła Izba w wyroku z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. akt KIO 756/14.
Kluczowe jest sprawdzenie pierwszej rubryki dokumentu, w której znajduje się data ostatniego wpisu dokonanego w rejestrze. W przypadku, gdy znajdująca się w rubryce informacja wskazuje na to, że w dniu składania ofert lub przed nim (najdalej 6 miesięcy wstecz) nie wprowadzono zmian, oznacza to, że w tym okresie nie było otwarcia likwidacji albo ogłoszenia upadłości. Wydruk taki daje zamawiającemu możliwość obiektywnej oceny spełniania warunku z art. 24 ust. 1 pkt 2 pzp. Zamawiający zatem, nie powinien wykluczać wykonawcy jako niespełniającego warunku związanego z otwarciem likwidacji lub ogłoszeniem upadłości.
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.