data publikacji: 2015-07-16 godz. 14:01
Nie bez przyczyny przetarg na przedłużenie II linii warszawskiego metra budzi ogromne emocje wśród inwestorów. Budowę oszacowano na kwotę 3,3 mld zł. Kontrowersje budzi warunek postawiony przez zamawiającego, a mianowicie: oferent musi wykazać, że w ciągu ostatnich 5 lat zrealizował co najmniej 3 km tunelu wykonanego tarczami TBM, w tym co najmniej 1 km tunelu metra oraz co najmniej dwie stacje podziemne.
Okazuje się, że tak postawiony warunek niewiele firm może spełnić. Choć w ostatnich latach budowano podziemne kolejki w miastach europejskich, to jedynie nieliczne firmy stosowały do tego technologię TBM wymaganą przez polskiego zamawiającego. Jak nietrudno się domyśleć, rozwiązanie to prawdopodobnie mocno ograniczy liczbę oferentów.
O ogromnym zainteresowaniu przetargiem świadczy ilość zapytań. Do zamawiającego wpłynęło blisko 1,5 tys. pytań postawionych przez 32 potencjalnych wykonawców inwestycji.
Budowa nowych odcinków metra powinna zakończyć się w 2019 roku. Nowe odcinki zostaną dołączone do działającego centralnego odcinka: ok. 3,4 km w kierunku zachodnim i ok. 3,1 km w kierunku północno-wschodnim. Na nowej trasie przybędzie 6 stacji – po trzy w każdym kierunku.