Kolejna zmiana projektu ustawy PZP

data publikacji: 2016-03-21 godz. 09:00

Do 18 kwietnia 2016 roku czasu pozostało niewiele. Data ta jest terminem dla wprowadzenia zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych. Tymczasem 10 marca Ministerstwo Rolnictwa zmienia po raz kolejny projekt tzw. małej noweli, zaledwie na kilka dni przed wysłaniem jej do Sejmu.

W najnowszej wersji projektu ustawy (datowanym na 7 marca) resort proponuje wprowadzenie rozwiązań niezgodnych z wcześniejszymi uzgodnieniami z partnerami społecznymi. Jedna z nich dotyczy wymogu zatrudniania na etatach. W trakcie prac nad projektem ustalono, że jest to warunek konieczny postępowania. Po ostatnich zmianach natomiast rząd daje możliwość zamawiającemu postawienia takiego warunku w postępowaniu przetargowym. NSZZ „Solidarność" uważa, że zmiana ta spowoduje utratę szansy na poprawienie warunków zatrudnienia tysięcy osób pracujących obecnie na tzw. „śmieciówkach”.

Kolejną kontrowersyjną zmianą jest tzw. zasada in-house. Zmiana ta jest konsekwencją nacisków ze strony samorządów. Wprowadzenie tych przepisów oszczędzi im problemów biurokratycznych poprzez wyeliminowanie z obowiązku stosowania ustawy niektórych zamówień – w tym m.in. wywozu śmieci – poprzez zastosowanie wolnej ręki. Jest to możliwe jednie w przypadku ich własnych spółek, gdy działalność spółki córki w 90% koncentruje się na powierzanych zadaniach. Niestety otwiera to furtkę do nadużyć. Takie rozwiązanie ogranicza i zaburza wolną konkurencję. Dla wielu przedsiębiorstw – zwłaszcza z baraży wywozu odpadów – oznacza to bankructwo, ponieważ zostaną bez zamówień. Obecnie około 70 mld zł jest wydawanych poza ustawą Pzp, ze względu na kwoty mieszczące się poniżej progu bagatelności. W przypadku wprowadzenia zasady in-house dojdzie dodatkowo 30-40 mld zł. Zawarcie w projekcie ustawy tej zasady jest ukłonem w stronę samorządów i administracji publicznej, ponieważ zwalnia ich z obowiązku organizowania skomplikowanych procedur przetargowych.

15 marca rząd przyjął projekt małej noweli. Wprowadzone zmiany mają poprawić dostępność zamówień publicznych szczególnie małym i średnim firmom. Zaproponowano m.in.:

- uproszczenie i uelastycznienie procedur

- ułatwienie dotyczące zamówień dzielonych na części

- wprowadzenie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu w formie ustandaryzowanego tzw. jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (potwierdzającego spełnianie kryterium warunków udziału w postępowaniu, brak podstaw do wykluczenia wykonawcy, kryteriów selekcji również w przypadku podmiotów trzecich i podwykonawców)

- żądanie dokumentów jedynie od wykonawcy, którego oferta została wybrana do zawarcia umowy w trybie pzp

- zakaz egzekwowania dokumentów, które zamawiający sam może pozyskać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych zasobów

- ograniczenie żądań spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności ekonomicznej – wysokość średniego rocznego obrotu nie może być większa niż dwukrotność szacunkowej wartości zamówienia

- podwyższenie progu kwotowego dla niektórych zamówień społecznych lub usług m.in.: prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych

- poszerzenie katalogu kryteriów o kryteria jakościowe takie jak: dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług

- ograniczenie kryterium najniższej ceny do postępowań w których przedmiot zamówienia ma ustalone standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych jego cech

- wprowadzenie klauzul społecznych i zastrzeganie przez zamawiającego zamówień dla zakładów pracy chronionej i wykonawców, których celem działania jest integracja społeczna oraz promowanie zakładów pracy chronionej i wykonawców zatrudniających niepełnosprawnych i defaworyzowanych na rynku pracy, czyli np. osoby po 50 roku życia. Rozwiązanie to może przyczynić się do ograniczenia zjawiska wykluczenia społecznego.

- promowanie zatrudniania w oparciu o umowę o pracę – na Zamawiającym ma spoczywać obowiązek wskazania czynności wykonawcy, których wykonanie wymaga zatrudnienia etatowego

- wprowadzenie trybu partnerstwa innowacyjnego

- zwiększenie pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej zmiany umowy, co powinno umożliwić większą elastyczność i szybkie dostosowanie się do zmieniających się okoliczności faktycznych i prawnych związanych z realizacją zamówień publicznych. [1]

- uelastycznienie zaliczek – będą mogły być udzielane również w przypadku zamówień publicznych na dostawy lub usługi, finansowanych ze środków krajowych

- zwiększono ochronę prawną dotyczącą wnoszenia odwołań od czynności zamawiającego w zakresie opisu przedmiotu zamówienia oraz wyboru oferty najkorzystniejszej w przypadku zamówień poniżej progów unijnych

- elektronizacja procesu udzielania zamówienia publicznego, która ma być wprowadzona od kwietnia 2018 roku.


Nowelizacja ma zacząć obowiązywać po 14 dniach od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem regulacji co do których wyznaczono inne terminy wejścia w życie. 18 kwietnia zamyka czas dostosowania legislacji krajowej do ustawodawstwa unijnego. Jeśli nie uda się wprowadzić zmian prawnych w życie, grożą nam wysokie kary oraz wstrzymanie środków unijnych.

 

 

http://www.pressinfo.pl/sites/default/files/u15823/Renata%20Polisiakiewicz%20foto.jpgRenata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.

 

 



[1] premier.gov.pl