Kolejna nowelizacja Prawa zamówień publicznych

data publikacji: 2014-07-30 godz. 11:00

Sejm uchwalił 25 lipca kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Nowe zapisy dotyczą m.in. wykluczania nierzetelnych wykonawców, zatrzymania wadium, a także ograniczenia stosowania w przetargach jako wyłącznego kryterium cenowego w ofertach.

Cena nie będzie już wyłącznym kryterium rozstrzygania przetargów, a wykonawcy mają zatrudniać pracowników na etat - zdecydował Sejm nowelizując Prawo zamówień publicznych. 

W ustawie zawarto zapisy odnośnie możliwości wpisania wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, o ile charakter pracy tego wymaga oraz kalkulowania kosztów pracy co najmniej na podstawie płacy minimalnej. Jest to regulacja potrzebna i porządkująca rynek zamówień publicznych. Do tej pory było tak, że o zwycięstwie w przetargu decydowała wyłącznie najniższa cena. Wymuszało to na oferentach maksymalne cięcie kosztów. Jednym ze sposobów było stosowanie umów cywilnoprawnych, w których stawkę za godzinę pracy kalkulowano nawet poniżej połowy płacy minimalnej.

Poniżej najważniejsze ze zmian w ustawie.

 

  • Możliwość waloryzacji umów w sektorze zamówień publicznych (w tym także tych w toku, obecnie trwających i realizowanych) o nieprzewidziane zmiany w prawie (stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów, a także zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne). Zapis ten był kluczowy dla pracodawców, których intencją było utrzymywanie zatrudnienia w warunkach zmiennego otoczenia prawnego i legislacyjnego, zwłaszcza w kontekście długoterminowych umów z Zamawiającymi.
  • Wymóg zatrudniania pracowników na umowę o pracę przez Wykonawców zamówień publicznych, jeśli charakter pracy tego wymaga. To postulat, który jednogłośnie zgłaszały Związki zawodowe i pracodawcy – z intencją zapewnienia bezpieczeństwa zatrudnienia oraz wyeliminowania patologii tworzonych od lat na rynku pracy. Dodatkowym zabezpieczeniem dla pracowników będzie wymóg kalkulowania kosztów pracy co najmniej na podstawie płacy minimalnej.
  • Odejście od dyktatu najniższej ceny, w zamian za to wdrożenie kryterium oferty "najkorzystniejszej ekonomicznie". Dodatkowym ułatwieniem dla Zamawiających ma być baza dobrych praktyk, którą opracuje i udostępni Urząd Zamówień Publicznych.

Ustawa jest efektem trwający ponad rok prac posłów PO oraz podkomisji pod przewodnictwem Adama Szejnfelda i Marii Janyskiej. W zamyśle twórców, na nowelizacji powinni zyskać:

  • pracownicy (bezpieczeństwo zatrudnienia, godziwe warunki wynagradzania w oparciu o płacę minimalną i umowę o pracę, ograniczenie "szarej strefy" na rynku pracy oraz stopniowa eliminacja umów cywilnoprawnych),
  • zamawiający (minimalizacja ryzyka rozwiązywania kontraktów w przypadku nieprzewidzianych zmian w prawie, ograniczenie ryzyka wadliwego wykonania kontraktów z powodu niewykwalifikowanej kadry, ograniczenie ryzyka wyboru niedoświadczonego lub nieprzygotowanego wykonawcy z powodu złożenia oferty z najniższą ceną),
  • pracodawcy (bezpieczeństwo realizacji kontraktów w zmiennym otoczeniu prawnym i legislacyjnym, możliwość zatrudniania pracowników w oparciu o umowy o pracę dzięki wyeliminowaniu kryterium najniższej ceny w przetargach publicznych, równa konkurencja na rynku zamówień publicznych).

Instytut PressInfo.pl