data publikacji: 2015-09-16 godz. 08:15
Skorzystanie z narzędzia unieważnienia postepowania przetargowego możliwe jest jedynie gdy zajdą okoliczności enumeratywnie wymienione w ustawie „Prawo zamówień publicznych”. Katalog przesłanek unieważnienia jest zamknięty. Ustawodawca zamieścił go w artykule 93 ustawy „Prawo zamówień publicznych”. Na gruncie obowiązujących przepisów, w każdym unieważnieniu postępowania musi być zawarte wskazanie istotnej przyczyny. Zamawiający nie może bezpodstawnie korzystać z tego narzędzia.
27 maja 2015 r. – dokładnie dwa dni po ogłoszeniu przez Państwową Komisję Wyborczą wyników drugiej tury wyborów prezydenckich, Kancelaria Prezydenta RP wszczęła postępowanie przetargowe, którego przedmiotem zamówienia była modernizacja (przebudowa) instalacji wentylacji i klimatyzacji w Pałacu Prezydenckim. Koszt inwestycji został oszacowany na 1,5 mln zł. Termin składania ofert został wyznaczony na 10 czerwca 2015 r.
13 sierpnia 2015 r. Kancelaria Prezydenta RP podała do publicznej wiadomości unieważnienie przetargu na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 6 ustawy „Prawo zamówień publicznych” (tj. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.). W artykule tym, ustawodawca umożliwia zakończenie postępowania poprzez jego unieważnienie, w przypadku gdy: wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Wymienione przesłanki unieważnienia muszą wystąpić łącznie, muszą mieć charakter trwały i nieprzewidywalny już w chwili wszczynania postępowania. Istotna zmiana okoliczności to taka, której pomimo należytej staranności zamawiający ani wykonawca nie mogli wcześniej przewidzieć.
W sierpniowym unieważnieniu, zamawiający informuje, że: Z uwagi na okoliczności, iż prace polegające na modernizacji […] zostały zaplanowane przez Kancelarię Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w okresie poprzedniej kadencji, tym samym nastąpiła sytuacji powodująca, że zakres i termin prac koliduje z pełnieniem obowiązków realizowanych przez Kancelarię Prezydenta nowej kadencji Prezydenta RP. Trudno się oprzeć wrażeniu, że zmiana okoliczności dotyczy głównie zmiany głowy państwa. Okoliczności te były znane w momencie ogłoszenia przetargu, można więc było założyć również zmiany w organizacji pracy zamawiającego.
Należy pamiętać, że unieważnienie co do zasady ma wyjątkowy i doniosły charakter. Powołując się na art. 93 ust. 1 pkt. 6 ustawy – Prawo zamówień publicznych, przerywamy postępowanie, którego kontynuacja pozbawiona jest sensu. Krajowa Izba Odwoławcza niejednokrotnie podkreślała w swym orzecznictwie wyjątkowość unieważnienia (sygn. akt KIO 991/14 oraz KIO 1001/14). Zamawiający powinien pamiętać, że każdorazowo należy precyzyjnie i czytelnie uzasadniać okoliczności wystąpienia umorzenia na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 6 PZP (KIO 293/14; KIO 294/14), ponieważ pełne i rzeczywiste uzasadnienie tej decyzji jest jego obowiązkiem. Pełny tekst unieważnienia znajduje się na stronie: http://www.prezydent.pl/