data publikacji: 2016-06-03 godz. 07:00
Polskie firmy z sektora MŚP otrzymają pomoc w umiędzynarodowieniu ich działalności. Od 24 czerwca 2016 r. przedsiębiorcy mogą składać wnioski w ramach konkursu Go to Brand.pl 3.3.3 POIR. Finansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Oś Priorytetowa III „Wsparcie Innowacji w Przedsiębiorstwach”, Działanie 3.3 „Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw”, Poddziałanie 3.3.3 Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – „Go to Brand.PL”.
Celem projektu jest podniesienie konkurencyjności, wsparcie promocji oraz internacjonalizacji polskich marek eksportowych. O dofinansowanie mogą powalczyć projekty o najwyższym potencjale innowacyjnym oraz B+R. Większa uwaga kierowana jest do projektów, o najwyższej efektywności na poziomie krajowym. Skutkiem otrzymanego dofinansowania ma być poprawa poziomu nawiązywania kontraktów przez przedsiębiorstwa innowacyjne z zagranicznymi kontrahentami oraz inwestorami. Pociągnie to za sobą poszerzenie rynków zbytu dla nowatorskich produktów i usług. Bezpośrednim efektem wsparcia ma być przyciągnięcie inwestycji zagranicznych skupionych na działalności B+R oraz innowacyjnej.
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa realizujące projekty dotyczące uczestnictwa w działaniach promocyjnych przewidzianych w branżowych programach promocji, w celu promowania marek produktowych (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych, oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki. W ramach trwającego konkursu przeznaczono na dofinansowanie projektów:
- zlokalizowanych w województwie mazowieckim: 10 000 000 zł
- zlokalizowanych w województwach innych niż mazowieckie: 90 000 000 zł.
Maksymalne dofinansowanie wartości kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć kwoty 1 000 000 zł.
Wprowadzono również podział intensywności dofinansowania w zależności od formy pomocy: publicznej oraz de minimis. I tak:
- do 50 % (pomoc publiczna i de minimis)
- do 85% (pomoc de minimis).
Na projekty, których całość wydatków jest finansowana za pomocą de minimis wysokość wsparcia zależy od wielkości przedsiębiorstwa: mikroprzedsiębiorstwa: do 85%, małe przedsiębiorstwa: do 80%, średnie przedsiębiorstwa: do 75%. Do otrzymania pomocy finansowej zostały zakwalifikowane następujące rodzaje kosztów:
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa MŚP w danych targach lub danej wystawie;
- koszty usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- koszty szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
- koszty podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych lub programie wspierającym rozwój na rynkach zagranicznych w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;
- koszty transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych;
- koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego;
- koszty organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie;
- koszty reklamy w mediach targowych;
- koszty udziału w seminariach, kongresach i konferencjach;
- koszty organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej;
- koszty informacyjno-promocyjne projektu;
- koszty ustanowienia i utrzymania zabezpieczenia w formie, o której mowa w art. 131 ust. 4 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, dla zaliczki wypłaconej na rzecz MŚP.
Dofinansowanie udziału w ramach programów promocji może być udzielone dla następujących branż:
- Sprzęt medyczny ;
- Kosmetyki ;
- IT/ICT ;
- Jachty i łodzie ;
- Meble ;
- Polskie specjalności żywnościowe – zmiana z dnia 16 maja 2016 r. do BPP polskich specjalności żywnościowych
- Sektor usług prozdrowotnych
Dofinansowania nie otrzymają przedsięwzięcia, które nie mogą być objęte pomocą de minimis. Należy do nich działalność w zakresie: produkcji lub wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych, treści pornograficznych, obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją, gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów.
Wnioski można składać wyłącznie elektronicznie do 5 sierpnia 2016 r. Szczegółowe informacje na temat konkursu znajdują się na stronie PARP.
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.