data publikacji: 2016-02-09 godz. 08:30
W każdym przetargu publicznym opartym na ustawie „Prawo zamówień publicznych” zamawiający stawia oferentom konkretne wymagania związane bezpośrednio z przedmiotem zamówienia. Jednym z nich jest warunek posiadania wiedzy i doświadczenia. W większości postępowań, żeby móc złożyć ofertę, wykonawca musi wykazać się doświadczeniem w podobnych zleceniach. To zamawiający określa okres jaki ma być wykazany oraz ilość zamówień wykonanych w sposób należyty. Czasem ten warunek rozbudowywany jest o wymagania kwotowe lub inne. Nie mniej jednak, w każdym przypadku wykonawca musi potwierdzić spełnienie tego warunku określonymi dokumentami. Zamawiający wymaga dowodu należytego wykonania umowy potwierdzonego oświadczeniem usatysfakcjonowanego inwestora. Najpopularniejszym rodzajem poświadczenia są referencje.
Praktykowane przez inwestorów jest przyjmowanie protokołu zdawczo-odbiorczego, nie mniej w ocenie Izby: Takim dowodem nie są dokumenty uprawdopodobniające należyte wykonanie usługi to jest protokoły zdawczo-odbiorcze. Nawet jeżeli protokoły te przewidują wystawienie faktury, które są następnie uregulowane nawet w pełnej wysokości (…). Bowiem w żadnym z tych dokumentów, to jest w protokole zdawczo-odbiorczym, fakturze, przelewie nie znajduje się postanowienie o należytym wykonaniu usługi przyznanym przez zamawiającego (inwestora). [KIO 2257/15].
Trzecim dopuszczalnym rozwiązaniem jest złożenie oświadczenia Wykonawcy – gdy z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia. Jeśli Wykonawca składa oświadczenie, zobowiązany jest podać przyczyny braku możliwości uzyskania poświadczenia.
Rodzi się zatem pytanie, czy dowodem należytego wykonania zlecenia mogą być faktury i przelewy zapłaty wskazanych w nich kwot. Stanowisko w tej sprawie zajęła Krajowa Izba Odwoławcza. Przedmiotem orzeczenia była sytuacja, w której „wykonawca wybrany na okoliczność należytego wykonania przedmiotu zamówienia we wszystkich pozycjach wykazu usług załączył faktury jak i przelewy zapłaty kwot wyspecyfikowanych w fakturach.” Zdaniem Izby: Można rozważać, czy zapłata jest dowodem na należyte wykonanie ale również można takiej okoliczności zaprzeczać jako dowodowi na należyte wykonanie umowy. Jednoznacznie na podstawie dowodu zapłaty nie można wnioskować, że wykonawca należycie wykonał usługę, ponieważ w ocenie Izby jest to tylko uprawdopodobnienie, że skoro zamawiający zapłacił to znaczy, że usługę odebrał i nie ma do niej jakichkolwiek zastrzeżeń. Natomiast nie stanowi to wprost dowodu, że usługę wykonano należycie. [KIO 2257/15].
Przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 w przypadku poświadczenia należytego wykonania zamówienia wymagają dowodu co do jednoznacznego oświadczenia zamawiającego potwierdzającego należyte wykonanie umowy.
W przedmiotowej sprawie Izba uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu wezwanie do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie usługi.
W przypadku, gdy wykonawca nie otrzymał referencji, może dostarczyć każdy dokument, w którym zawarte zostało potwierdzenie należytego wykonania zamówienia. Może to być zatem protokół zdawczo-odbiorczy, jak i przelew jeśli zawiera oświadczenie inwestora, potwierdzające należyte wykonanie kontraktu publicznego.
Renata Polisiakiewicz - ekspert współpracujący z serwisem PressInfo.pl, posiadający kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu prawa zamówień publicznych, absolwent Politechniki Lubelskiej. Doświadczenie zdobywane w administracji państwowej, samorządowej – prowadząc postępowania przetargowe po stronie zamawiającego oraz w sektorze prywatnym – przygotowując oferty przetargowe dla Wykonawcy.