DOTACJE UNIJNE PRZEZNACZONE NA DROGOWNICTWO

data publikacji: 2013-03-26 godz. 23:00

Kwota niespełna 106 mld Euro, które Polska ma otrzymać w ramach polityki spójności i polityki rolnej jest niewątpliwym sukcesem. To jednocześnie o ok. 4 mld więcej, niż to miało miejsce w budżecie na lata 2007-2013. Suma ta podzielona jest na dwie części – 78 mld Euro ma zostać wykorzystane na politykę spójności, polityka rolna natomiast zostanie dofinansowana kwotą 28 mld Euro.

Do celów polityki spójności należy przede wszystkim realizacja trzech celów:

  • Konwergencja – spójność, wsparcie najbiedniejszych rejonów w zakresie infrastruktury oraz potencjału ludzkiego i gospodarczego;
  • Podniesienie konkurencyjności regionów i zatrudnienia – wsparcie innowacji i badań przez Unię Europejską, szkolenia i rozwój zawodowy w regionach słabiej rozwiniętych;
  • Trzecim celem jest tzw. europejska współpraca terytorialna (m.in. wspieranie wzrostu gospodarczego i przestrzennego – w tym poprawa komunikacji).

Regiony, którym przyznawane są fundusze  wybierane są na podstawie poziomu PKB na jednego mieszkańca.

Wśród dotacji unijnych ważne miejsce zajmują fundusze przeznaczone na branżę drogową. W ostatnich latach dzięki tym właśnie dotacjom możliwe było rozpoczęcie budowy nowych odcinków autostrad oraz infrastruktury umożliwiającej swobodną komunikację z lotniskami  (Pyrzowice, Świdnik). Przypomnijmy, że w latach 2007-2013 na transport, czyli m.in. drogi, kolej oraz transport miejski  zostało przeznaczone 15 mld Euro. To ponad trzykrotnie więcej, niż na ochronę środowiska, która uplasowała się na drugiej pozycji pod względem ilości środków przyznanych na infrastrukturę i środowisko.

 

RAPORT ZA ROK 2012 (Drogownictwo – Dotacje powyżej 1 mln zł)


W roku 2012 przyznano blisko 500 dotacji dofinansowujących sektor drogownictwa. Przedmiotem dotowanych inwestycji były najczęściej: budowa, remont lub modernizacja dróg,  tworzenie ścieżek przyrodniczych i rowerowych, przebudowa linii kolejowych, remont lub przebudowa mostów czy też usuwanie skutków powodzi (dot. dróg i mostów).

Z danych opublikowanych i przeanalizowanych przez serwis www.pressinfo.pl wynika, że w całym roku 2012, najwięcej dotacji przyznano na inwestycje zaplanowane w województwach: małopolskim (ponad 20% wszystkich), śląskim i mazowieckim. Najmniej natomiast otrzymały te w województwie warmińsko-mazurskim (1% wszystkich).

Miesiące, w których opublikowano najwięcej informacji o przyznanych dotacjach z Unii Europejskiej na branżę drogową to marzec – ok. 28%  oraz listopad – ok. 15% wszystkich.

Wśród podmiotów realizujących największą część dotowanych inwestycji (gdzie dotacja przekraczała 1 mln zł), przeważają instytucje takie jak Urzędy Miasta czy Starostwa Powiatowe. W dalszej kolejności są to także Polskie Linie Kolejowe, Mazowiecki Port Lotniczy oraz inwestorzy prywatni. Warto wspomnieć , że to właśnie Polskie Linie Kolejowe otrzymały w ubiegłym roku największą sumę z dotacji. Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK przekracza 792 mln zł. W dalszej kolejności najwięcej środków przyznano Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad oraz Pomorskiej Kolei Metropolitarnej (w obu przypadkach kwota dotacji to  500 mln zł).


Tabela: Przykładowe Dotacje Na Inwestycje Drogowe w Polsce - Przyznane W 2012 Roku

NAZWA INWESTORA

WOJEWÓDZTWO REALIZACJI

PRZEDMIOT INWESTYCJI (SZCZEGÓŁY)

KWOTA DOTACJI

PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.

Cała Polska

Budowa infrastruktury systemu GSM-R; Projekty indywidualne dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

792. 410. 000 zł

GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD (Oddział w Poznaniu)

Łódzkie, Wielkopolskie

"Budowa drogi ekspresowej S8, odcinek Syców - Kępno - Wieruszów - Walichnowy".

Projekt uzyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności w wysokości 500 mln zł.

Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 1,37 mld zł.

500. 000. 000 zł

POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA S.A.

Pomorskie

Pomorska Kolej Metropolitalna dostała dofinansowanie.

Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.

Unijne dofinansowanie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wynosi nieco ponad 500 mln zł. Koszt całkowity realizacji projektu - 742 mln zł.

500. 000. 000 zł

* Źródło: www.pressinfo.pl

NOWE DOTACJE DLA DROGOWNICTWA

Nowe środki UE uruchomione zostaną po roku 2014. Priorytetem na lata 2014-2020 będzie  wtedy dokończenie autostrad A1 i A2 oraz drogi ekspresowej S7. Według prognoz, na budowę dróg ma zostać przeznaczone ponad 10 mld Euro. Pierwsze przetargi finansowane
z funduszy unijnych mają ukazać się już w 2013r. Zdaniem Dyrektora Generalnego GDDKiA, do tego by planowane przedsięwzięcia  zakończyły się  sukcesem potrzebna jest rzetelność wykonawców oraz dopracowanie istotnych szczegółów w prawie zamówień publicznych
m.in. zdefiniowanie używanego w postępowaniach przetargowych, pojęcia: „rażąco niskiej ceny”.

Opracowanie: Instytut Inwestycyjno-Przetargowy www.PressInfo.pl