data publikacji: 2015-05-14 godz. 10:40
W 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza ogłosić przetargi na wykonanie inwestycji drogowych, które w sumie obejmą 250 km. GDDKiA planuje wydać na początku nowej perspektywy finansowej 2014 – 2020 łącznie aż 93 mld zł.
Jeszcze w maju zostaną rozstrzygnięte przetargi na budowę mierzącego 18,5 km odcinka południowej obwodnicy Warszawy (POW) z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km oraz nowym mostem przez Wisłę. Jest to największa inwestycja planowana na lata 2016 – 2019. Wykonawcy będą realizować kontrakty w systemie „projektuj i buduj”. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oszacowało tę inwestycję na 6,7 mld zł.
W tym roku ogłoszono również przetargi na budowę autostrady A1 na odcinku od Pyrzowic (Katowice) do Częstochowy. Cztery odcinki autostrady to łącznie 50 km, które zostaną wykonane za około 3 mld zł. Oddanie trasy do użytku planowane jest na 2018 rok. Następny w kolejności jest odcinek ze Strykowa do Tuszyna, który planowany jest na lato 2016 roku.
Obecnie aż 877 km dróg jest w trakcie procedur przetargowych, z czego aż 26 jest bliskie wyłonienia zwycięzcy. W połowie czerwca rząd ma zatwierdzić ostateczną wersję Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023, co będzie szansą dla nowych inwestycji drogowych. W projekcie zapisane jest wybudowanie 2 228 km dróg, z czego 71 km stanowić mają autostrady, 1 790 km drogi ekspresowe oraz 35 km obwodnic miast. Na liście rezerwowej znajduje się dodatkowe 630 km dróg. „Zielone światło” do wszczęcia procedur otrzymają m.in.: S19 na 130 km odcinku między Lublinem i Rzeszowem, S61 z Suwałk do Budziska oraz S7 z Warszawy do Grójca. Niebawem zostanie również ogłoszony przetarg na połączenie S2 i S17 – węzeł Lubelska.
Obecnie w trakcie budowy znajduje się ponad 630 km dróg. Na lipiec zapowiadane jest oddanie do użytku odcinka trasy S69 w rejonie Żywca. W tym czasie zostaną również rozpoczęte prace związane z inwestycją na S8 – między ul. Powązkowską i Modlińską w Warszawie oraz mostem Grota. Zakończenie robót planowane jest na październik 2015 br. Całkowita wartość tego kontraktu wynosi niespełna 800 mln zł. Będzie to największa arteria stolicy i jednocześnie najszersza w Polsce. Trasa w jedną stronę pomieści aż 5 pasów, chodniki oraz ścieżki rowerowe.
Źródło: Gazeta Prawna
http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/870910,gddkia-machina-drogowa-w-polsce-kreci-sie-bez-szefa.html