Przetarg 9005788 - Część 1: Przedmiotem zamówienia jest modernizacja...

   
Analizuj Zamówienie 9005788 (zakończone)
źródło Biuletyn Zamówień Publicznych
data publikacji 2022-06-28
przedmiot ogłoszenia
Część 1: Przedmiotem zamówienia jest modernizacja kotłowni w Pawilonie nr 4 oraz Pawilonie nr 8 Centrum Pulmonologii i Torakochiru
rgii w Bystrej (zakup i montaż kotłów centralnego ogrzewania oraz cieplej wody użytkowej wraz z montażem niezbędnego osprzętu towarzyszącego oraz wykonaniem niezbędnych prac instalacyjnych), w ramach projektu inwestycyjnego: „Poprawa jakości, zwiększenie dostępności oraz zapewnienie kompleksowej opieki medycznej w zakresie leczenia stacjonarnego chorób płuc oraz chorób wieku podeszłego w regionie śląskim w Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii w Bystrej” - w zakresie określonym w przedmiarach robót (stanowiących załącznik nr 6 do SWZ), zgodnie z projektem technicznym (stanowiącym załącznik nr 8 do SWZ) oraz branżową specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót (stanowiącą załącznik nr 9 do SWZ), na warunkach określonych w projekcie umowy (stanowiącym załącznik nr 10 do SWZ). W zakresie danej części Wykonanie modernizacji kotłowni gazowo-olejowej w Pawilonie nr 4.Wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia:1) Wymaga się, aby zakres robót został wykonany z należytą starannością, zgodnie z wymogami Polskich Norm, przepisami Prawa Budowlanego, bhp, p.poż. oraz zgodnie z zasadami szeroko pojętej sztuki budowlanej. 2) Wszystkie użyte do realizacji zamówienia materiały i urządzenia muszą być pełnowartościowe i być dopuszczone do obrotu; muszą posiadać świadectwa dopuszczenia do obrotu, atesty, certyfikaty, deklaracje zgodności, certyfikaty zgodności z Polską Normą, lub inne właściwe dokumenty, aktualne w dacie ich zakupu.3) Wymaga się, by Wykonawca udzielił na wykonane roboty budowlane, w tym zabudowane materiały oraz zamontowane urządzenia wyposażenia technologicznego co najmniej 36-miesięcznej gwarancji licząc od daty protokołu końcowego odbioru robót potwierdzającego należyte wykonanie umowy, co oznacza, że jeżeli w okresie gwarancji ujawnią się wady fizyczne wykonanych robót (w tym zamontowanych urządzeń), Wykonawca niezwłocznie je usunie lub na żądanie Zamawiającego całość lub część robót wykona ponownie. Wymaga się, by Wykonawca określił w ofercie okres udzielanej gwarancji - kryterium oceniane.4) Z uwagi na fakt, że roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na terenie czynnego zakładu w czynnym obiekcie oraz w bezpośrednim sąsiedztwie innych czynnych obiektów, w których Zamawiający świadczy całodobowo usługi w zakresie ochrony zdrowia oraz usługi hotelarskie, Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz systemu organizacji prac gwarantujących pełne bezpieczeństwo pacjentów, klientów hotelowych oraz pracowników Zamawiającego, a także wszelkich innych osób poruszających się po terenie należącym do Zamawiającego w obrębie i zasięgu prowadzonych prac budowlanych oraz dróg transportu materiałów i sprzętu na budowę.5) Z uwagi na fakt, że roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na terenie czynnego zakładu Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia robót w taki sposób, by została zapewniona możliwość stałego dojazdu i dojścia do wszystkich obiektów i jednostek organizacyjnych zakładu Zamawiającego (oddziałów szpitalnych, pracowni diagnostycznych, izby przyjęć, itd.). Ponadto, z przyczyn wyżej wymienionych, oraz z uwagi na fakt, iż roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na obszarze objętym ochroną konserwatorską i na terenie zabytkowego parku, poddanego kompleksowej rewitalizacji, Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia prac ze szczególną ostrożnością i dbałością o należyty stan dróg dojazdowych, ścieżek parkowych, terenów zielonych, w tym zalesionych, a także wszystkich elementów tzw. małej architektury oraz uzgadniania na bieżąco z inspektorem nadzoru inwestorskiego: kolejności prowadzenia wszystkich robót, terminów ich wykonywania, sposobu prowadzenia robót, organizacji dróg transportu materiałów budowlanych, oraz wszelkich innych istotnych kwestii. 6) Od momentu przejęcia terenu budowy do chwili zrealizowania przedmiotu umowy Wykonawca będzie ponosił odpowiedzialność na zasadach ogólnych za szkody wynikłe na obiekcie oraz terenie objętym robotami a także będzie ponosił wyłączną odpowiedzialność za przechowywane urządzenia, narzędzia i materiały. Wykonawca zobowiązany jest do ochrony przed uszkodzeniem lub zniszczeniem własności publicznej i prywatnej. Jeżeli w związku z zaniedbaniem, niewłaściwym prowadzeniem robót lub brakiem koniecznych działań ze strony Wykonawcy nastąpi uszkodzenie lub zniszczenie własności publicznej lub prywatnej, to na swój koszt, w sposób docelowy i skuteczny, w trybie natychmiastowym, naprawi on lub odtworzy uszkodzoną własność. Stan naprawianej własności powinien być nie gorszy niż przed powstaniem uszkodzenia.7) Wykonawca wykona przedmiot zamówienia z materiałów, wyrobów budowlanych oraz przy użyciu urządzeń zgodnych z wymaganiami SWZ i jej załączników, dostarczonych własnym staraniem i na własny koszt, wprowadzonych do obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami.8) Wykonawca zobowiązany jest do:− prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami wytworzonymi w wyniku realizacji przedmiotu umowy oraz do przestrzegania zasad ochrony środowiska (m.in. do zapobiegania powstawaniu odpadów, ograniczenia ich ilości i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, zapewnienia ich odzysku oraz prawidłowego unieszkodliwiania);− prowadzenia robót w sposób uwzględniający ochronę gleby, ziemi, powietrza, ptaków, nietoperzy i stanu akustycznego środowiska, a także osób oraz w sposób zabezpieczający przed awariami lub incydentami środowiskowymi.9) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska na terenie prowadzonych robót, za zanieczyszczenie powietrza, wody i gruntu, za ochronę ptaków, nietoperzy, drzew i krzewów oraz emisję hałasu w stopniu całkowicie zwalniającym od odpowiedzialności Zamawiającego.10) Wykonawca zobowiązany jest do wywiezienia na legalne składowiska odpadów materiałów z demontażu, rozbiórek, a dokumenty potwierdzające dokonanie ww. wywozu dostarczy Zamawiającemu.11) Zamawiający wymaga zapewnienia przez Wykonawcę zdolność do przyjmowania w okresie gwarancji zgłoszeń reklamacyjnych oraz podejmowania niezwłocznej reakcji w celu usunięcia zgłoszonych wad wykonawczych oraz usterek eksploatacyjnych, których przyczyna tkwi w wykonanych robotach albo użytych do ich wykonania materiałach lub zastosowanych urządzeniach, w systemie minimum 5/7/8 (tj. pięć dni w tygodniu /dni robocze od poniedziałku do piątku, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy/ przez 8 godzin dziennie /od 7:00 do 15:00 lub od 8:00 do 16:00/) - kryterium oceniane.12) Zamawiający wyszczególnia poniższe rodzaje awarii/usterek - wad przedmiotu umowy i terminy ich usunięcia od momentu zgłoszenia ich Wykonawcy, przy czym kwalifikacji usterek dokonuje Zamawiający (szczegółowo zostały one opisane w SWZ w rozdz. II):• Awaria/usterka krytyczna - Wymagany czas usunięcia – niezwłocznie, nie dłużej niż 24 godziny od chwili zgłoszenia• Awaria/usterka istotna - Wymagany czas usunięcia – nie dłużej niż 72 godziny od chwili zgłoszenia• Awaria/usterka zwykła (utrudnienie) - Wymagany czas usunięcia – nie dłużej niż 5 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia.Rozwiązania równoważne: Opisane w dokumentacji przetargowej (SWZ i jej załącznikach) materiały i urządzenia są standardem oczekiwanym przez Zamawiającego. Zamawiający dopuszcza zastosowanie materiałów i urządzeń innych (równoważnych) niż te przyjęte w SWZ i jej załącznikach (w przypadku podania znaku towarowego lub producenta), jednak o parametrach i jakości nie gorszych od posiadanych przez materiały i urządzenia zaproponowane przez Zamawiającego (rozwiązania równoważne szczegółowo zostały opisane w SWZ w rozdz. II)Obowiązek uwzględnienia wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich uczestników.Zamawiający określa, że Wykonawca zobowiązany jest do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego, normami techniczno-budowlanymi, zasadami wiedzy technicznej oraz założeniami dokumentacji projektowo-technicznej. Wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z założeniami dokumentacji projektowo-technicznej zapewni spełnienie wymagań wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. – o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2020 poz.1062), w szczególności art. 6 pkt 1) w zakresie minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności architektonicznej, co zapewni dostępność przedmiotu zamówienia dla wszystkich uprawnionych użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych, poprzez jego ogólnodostępność.

Część 2: Przedmiotem zamówienia jest modernizacja kotłowni w Pawilonie nr 4 oraz Pawilonie nr 8 Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii w Bystrej (zakup i montaż kotłów centralnego ogrzewania oraz cieplej wody użytkowej wraz z montażem niezbędnego osprzętu towarzyszącego oraz wykonaniem niezbędnych prac instalacyjnych), w ramach projektu inwestycyjnego: „Poprawa jakości, zwiększenie dostępności oraz zapewnienie kompleksowej opieki medycznej w zakresie leczenia stacjonarnego chorób płuc oraz chorób wieku podeszłego w regionie śląskim w Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii w Bystrej” - w zakresie określonym w przedmiarach robót (stanowiących załącznik nr 6 do SWZ), zgodnie z projektem technicznym (stanowiącym załącznik nr 8 do SWZ) oraz branżową specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót (stanowiącą załącznik nr 9 do SWZ), na warunkach określonych w projekcie umowy (stanowiącym załącznik nr 10 do SWZ). W zakresie danej części Wykonanie modernizacji kotłowni gazowej w Pawilonie nr 8.Wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia:1) Wymaga się, aby zakres robót został wykonany z należytą starannością, zgodnie z wymogami Polskich Norm, przepisami Prawa Budowlanego, bhp, p.poż. oraz zgodnie z zasadami szeroko pojętej sztuki budowlanej. 2) Wszystkie użyte do realizacji zamówienia materiały i urządzenia muszą być pełnowartościowe i być dopuszczone do obrotu; muszą posiadać świadectwa dopuszczenia do obrotu, atesty, certyfikaty, deklaracje zgodności, certyfikaty zgodności z Polską Normą, lub inne właściwe dokumenty, aktualne w dacie ich zakupu.3) Wymaga się, by Wykonawca udzielił na wykonane roboty budowlane, w tym zabudowane materiały oraz zamontowane urządzenia wyposażenia technologicznego co najmniej 36-miesięcznej gwarancji licząc od daty protokołu końcowego odbioru robót potwierdzającego należyte wykonanie umowy, co oznacza, że jeżeli w okresie gwarancji ujawnią się wady fizyczne wykonanych robót (w tym zamontowanych urządzeń), Wykonawca niezwłocznie je usunie lub na żądanie Zamawiającego całość lub część robót wykona ponownie. Wymaga się, by Wykonawca określił w ofercie okres udzielanej gwarancji - kryterium oceniane.4) Z uwagi na fakt, że roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na terenie czynnego zakładu w czynnym obiekcie oraz w bezpośrednim sąsiedztwie innych czynnych obiektów, w których Zamawiający świadczy całodobowo usługi w zakresie ochrony zdrowia oraz usługi hotelarskie, Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz systemu organizacji prac gwarantujących pełne bezpieczeństwo pacjentów, klientów hotelowych oraz pracowników Zamawiającego, a także wszelkich innych osób poruszających się po terenie należącym do Zamawiającego w obrębie i zasięgu prowadzonych prac budowlanych oraz dróg transportu materiałów i sprzętu na budowę.5) Z uwagi na fakt, że roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na terenie czynnego zakładu Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia robót w taki sposób, by została zapewniona możliwość stałego dojazdu i dojścia do wszystkich obiektów i jednostek organizacyjnych zakładu Zamawiającego (oddziałów szpitalnych, pracowni diagnostycznych, izby przyjęć, itd.). Ponadto, z przyczyn wyżej wymienionych, oraz z uwagi na fakt, iż roboty budowlane objęte zakresem zamówienia będą realizowane na obszarze objętym ochroną konserwatorską i na terenie zabytkowego parku, poddanego kompleksowej rewitalizacji, Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia prac ze szczególną ostrożnością i dbałością o należyty stan dróg dojazdowych, ścieżek parkowych, terenów zielonych, w tym zalesionych, a także wszystkich elementów tzw. małej architektury oraz uzgadniania na bieżąco z inspektorem nadzoru inwestorskiego: kolejności prowadzenia wszystkich robót, terminów ich wykonywania, sposobu prowadzenia robót, organizacji dróg transportu materiałów budowlanych, oraz wszelkich innych istotnych kwestii. 6) Od momentu przejęcia terenu budowy do chwili zrealizowania przedmiotu umowy Wykonawca będzie ponosił odpowiedzialność na zasadach ogólnych za szkody wynikłe na obiekcie oraz terenie objętym robotami a także będzie ponosił wyłączną odpowiedzialność za przechowywane urządzenia, narzędzia i materiały. Wykonawca zobowiązany jest do ochrony przed uszkodzeniem lub zniszczeniem własności publicznej i prywatnej. Jeżeli w związku z zaniedbaniem, niewłaściwym prowadzeniem robót lub brakiem koniecznych działań ze strony Wykonawcy nastąpi uszkodzenie lub zniszczenie własności publicznej lub prywatnej, to na swój koszt, w sposób docelowy i skuteczny, w trybie natychmiastowym, naprawi on lub odtworzy uszkodzoną własność. Stan naprawianej własności powinien być nie gorszy niż przed powstaniem uszkodzenia.7) Wykonawca wykona przedmiot zamówienia z materiałów, wyrobów budowlanych oraz przy użyciu urządzeń zgodnych z wymaganiami SWZ i jej załączników, dostarczonych własnym staraniem i na własny koszt, wprowadzonych do obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami.8) Wykonawca zobowiązany jest do:− prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami wytworzonymi w wyniku realizacji przedmiotu umowy oraz do przestrzegania zasad ochrony środowiska (m.in. do zapobiegania powstawaniu odpadów, ograniczenia ich ilości i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, zapewnienia ich odzysku oraz prawidłowego unieszkodliwiania);− prowadzenia robót w sposób uwzględniający ochronę gleby, ziemi, powietrza, ptaków, nietoperzy i stanu akustycznego środowiska, a także osób oraz w sposób zabezpieczający przed awariami lub incydentami środowiskowymi.9) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska na terenie prowadzonych robót, za zanieczyszczenie powietrza, wody i gruntu, za ochronę ptaków, nietoperzy, drzew i krzewów oraz emisję hałasu w stopniu całkowicie zwalniającym od odpowiedzialności Zamawiającego.10) Wykonawca zobowiązany jest do wywiezienia na legalne składowiska odpadów materiałów z demontażu, rozbiórek, a dokumenty potwierdzające dokonanie ww. wywozu dostarczy Zamawiającemu.11) Zamawiający wymaga zapewnienia przez Wykonawcę zdolność do przyjmowania w okresie gwarancji zgłoszeń reklamacyjnych oraz podejmowania niezwłocznej reakcji w celu usunięcia zgłoszonych wad wykonawczych oraz usterek eksploatacyjnych, których przyczyna tkwi w wykonanych robotach albo użytych do ich wykonania materiałach lub zastosowanych urządzeniach, w systemie minimum 5/7/8 (tj. pięć dni w tygodniu /dni robocze od poniedziałku do piątku, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy/ przez 8 godzin dziennie /od 7:00 do 15:00 lub od 8:00 do 16:00/) - kryterium oceniane.12) Zamawiający wyszczególnia poniższe rodzaje awarii/usterek - wad przedmiotu umowy i terminy ich usunięcia od momentu zgłoszenia ich Wykonawcy, przy czym kwalifikacji usterek dokonuje Zamawiający (szczegółowo zostały one opisane w SWZ w rozdz. II):• Awaria/usterka krytyczna - Wymagany czas usunięcia – niezwłocznie, nie dłużej niż 24 godziny od chwili zgłoszenia• Awaria/usterka istotna - Wymagany czas usunięcia – nie dłużej niż 72 godziny od chwili zgłoszenia• Awaria/usterka zwykła (utrudnienie) - Wymagany czas usunięcia – nie dłużej niż 5 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia.Rozwiązania równoważne: Opisane w dokumentacji przetargowej (SWZ i jej załącznikach) materiały i urządzenia są standardem oczekiwanym przez Zamawiającego. Zamawiający dopuszcza zastosowanie materiałów i urządzeń innych (równoważnych) niż te przyjęte w SWZ i jej załącznikach (w przypadku podania znaku towarowego lub producenta), jednak o parametrach i jakości nie gorszych od posiadanych przez materiały i urządzenia zaproponowane przez Zamawiającego (rozwiązania równoważne szczegółowo zostały opisane w SWZ w rozdz. II)Obowiązek uwzględnienia wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich uczestników.Zamawiający określa, że Wykonawca zobowiązany jest do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego, normami techniczno-budowlanymi, zasadami wiedzy technicznej oraz założeniami dokumentacji projektowo-technicznej. Wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z założeniami dokumentacji projektowo-technicznej zapewni spełnienie wymagań wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. – o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2020 poz.1062), w szczególności art. 6 pkt 1) w zakresie minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności architektonicznej, co zapewni dostępność przedmiotu zamówienia dla wszystkich uprawnionych użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych, poprzez jego ogólnodostępność.

23/Dz.ZPI/380/12/2022

****************************
UWAGA ZMIANA OGŁOSZENIA
Sprostowanie BZP nr: 2022/BZP 00244508/01 z dnia: 2022-07-07
3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia: SEKCJA VIII - PROCEDURA 3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić: 8.1. Termin składania ofert Przed zmianą:
2022-07-14 10:00
Po zmianie:
2022-07-15 10:00
3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić: 8.3. Termin otwarcia ofert Przed zmianą:
2022-07-14 10:30
Po zmianie:
2022-07-15 10:30
branża Budowlana - obiekty, Ciepłownictwo i gaz
podbranża obiekty zabytkowe, instalacje grzewcze, kotłownie
kody CPV 45331110, 45333000
forma tryb podstawowy
typ ogłoszenia usługi, wykonanie ,dostawy
kraj realizacji Polska
województwo realizacji śląskie
kraj organizatora Polska
województwo organizatora śląskie

Zamieszczone dane to tylko fragment informacji – aby uzyskać dostęp aktywuj darmowy test lub zaloguj się

WYŚWIETL PODOBNE ZAMÓWIENIA Z BRANŻY: obiekty zabytkowe , instalacje grzewcze , kotłownie

       
nr Termin Organizator Przedmiot
10374203 2024-04-10
godz. 15:00
Pomorskie WYKONANIE ROBÓT: - 1. Budynek Tysiąclecia 6 - remont dachu; 2. Budynek Tysiąclecia 6 -docieplenie ściany frontowej; 3. Budynek Tysiąclecia 14 - docieplenie ściany frontowej; 4. Budynek...
10374449 2024-04-11
godz. 10:00
Zachodniopomorskie PZP.242.26.NB.2024 Remont wraz ze zmianą sposobu ogrzewania w lokalu mieszkalnym przy ul. Niecałej 3/1 w Świnoujściu PRZEDMIOT POSTĘPOWANIA: 1 Cena Całkowita wartość oferty. Proszę...
10314140 2024-04-11
godz. 10:00
Dolnośląskie Wykonanie ROBÓT BUDOWLANYCH związanych z remontem pn. Remont pełny ściany wschodniej kościoła pw Św. Andrzeja Boboli w Miliczu dofinansowanej z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków ...
10314569 2024-04-11
godz. 12:00
Świętokrzyskie Konserwacja ołtarza pw Św. Anny i Św. Joachima z początku XVIII w. wraz z ołtarzowym obrazem z Kaplicy Pięciu Ran Chrystusa w kościele pw WNMP w Kurozwękach WNMP w Kurozwękach
10381932 2024-04-12
godz. 10:00
Mazowieckie Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na przeprowadzeniu prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku, polegających na moderni...
10317572 2024-04-12
godz. 10:00
Dolnośląskie Odbudowa zabytkowego kościoła św. Trójcy w Krzyżowej ( konserwacja techniczna i estetyczna) - empora lewa, -empora organowa, - klatki schodowe
10324057 2024-04-13
godz. 00:00
Podkarpackie Wykonanie prac konserwatorskich ołtarza bocznego, ambony oraz rzeźby Ukrzyżowanie w Parafii Rzymskokatolickiej pw Św. Mikołaja Biskupa w Harcie
10381060 2024-04-15
godz. 10:00
Małopolskie Prace konserwatorskie w dwóch obiektach zabytkowych projektu Jana Sas Zubrzyckiego w Jordanowie realizowane w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków 1. Przedmiotem zamówienia są P...
10366055 2024-04-25
godz. 10:00
Wielkopolskie PRZEDMIOT POSTĘPOWANIA: 1 Renowacja krzyża wraz z wykonaniem dojścia oraz ogrodzenia na zabytkowym ewangelickim cmentarzu w Kamionkach. Renowacja krzyża wraz z wykonaniem dojścia oraz o...
10318626 2024-05-15
godz. 12:00
Podkarpackie PRZEDMIOT POSTĘPOWANIA: 1 Dostawa i montaż instalacji technologicznej w ramach budowy wysokosprawnej elektrociepłowni kogeneracyjnej ORC zasilanej biomasą w Drewnoland S.C. Socha Łukasz...