Zlecenie 7312735 - Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie...
(zakończone) | Zamówienie 7312735|
---|---|
źródło | Internet |
data publikacji | 2020-01-31 |
przedmiot zlecenia | Budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu 2. Lokalizacja - stan istniejący Głębokowodny t erminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie po wschodniej stronie falochronu osłaniającego istniejący port zewnętrzny (istniejący Falochron Wschodni), oraz w bezpośrednim sąsiedztwie części lądowej istniejącego terminala LNG. Naturalną granicą dzielącą obydwa terminale jest falochron wschodni i ulica Ku Morzu, zwieńczona w północnej części pętlą i parkingiem dla samochodów osobowych. Obszar przewidywany na inwestycję w części lądowej znajduje się na niezagospodarowanym terenie i przeznaczony jest na dostęp drogowy i kolejowy wraz z niezbędną infrastrukturą.. Przeważająca część tego obszaru jest zalesiona i zakrzewiona (ok. 90%), natomiast w północnej części znajduje się pas plaż i wydm o szerokości około 90 m. Obszar morski przeznaczony na inwestycję jest akwenem niezagospodarowanym. Nie występują na nim żadne elementy konstrukcji hydrotechnicznych, które przeznaczone byłyby do rozbiórki lub ewentualnego wykorzystania. W chwili obecnej trwają działania ZMPSiŚ S.A. dotyczące przygotowania raportu o oddziaływaniu na środowisko całości inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz nad uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tego przedsięwzięcia. Szacunkowy termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wszystkich części inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wraz z infrastrukturą dostępową to koniec lipca 2020 r. ZMPSiŚ S.A. przewiduje, że uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia zostanie scedowana na inwestora w zakresie odpowiadającym tej części inwestycji, która będzie przez niego realizowana. Fot. 1 Obszar inwestycyjny - widok od strony południowo-wschodniej 2.1 Połączenie projektowanego terminala z zapleczem lądowym Port zewnętrzny w Świnoujściu, oprócz bezpośredniej styczności z morzem, posiada dogodny dostęp od strony zaplecza lądowego. W bezpośrednim otoczeniu lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przebiegają drogi krajowe nr 93 oraz nr 3 (wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu Morza Śródziemnego, w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk będącego elementem sieci bazowej TEN-T). Połączenie kolejowe lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zapewnia linia kolejowa nr 401, która poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi w kraju i poza jego granicami. W założeniach projektowych dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, określających przeładunki na poziomie 1,5 mln TEU rocznie, obsługa ruchu wchodzącego i wychodzącego z terminala w części lądowej odbywać się będzie transportem drogowym i kolejowym. • Drogi Niezwykle istotnym elementem warunkującym sprawną obsługę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest rozbudowa części drogi krajowej nr 3 łączącej Szczecin i Świnoujście do standardu drogi ekspresowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przystąpiła do prac budowlanych na dwóch odcinkach: pomiędzy Miękowem i Brzozowem oraz Troszynem i portem morskim w Świnoujściu. Zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych w powyższym zakresie nastąpi najpóźniej w roku 2024. Rys. 1 Sieć połączeń drogowych w regionie • Kolej Stacja kolejowa Świnoujście Port zlokalizowana jest na zakończeniu linii kolejowej nr 401 Szczecin Dąbie - Świnoujście Port i jest jednocześnie początkową stacją międzynarodowych linii transportowych C 59 i C-E 59. Rys. 2 Sieć połączeń kolejowych Bezpośredni dostęp do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zostanie zmodernizowany i usprawniony w wyniku realizowanej obecnie przez PKP PLK S.A. inwestycji pn.: Poprawa kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujście. Zakończenie inwestycji w tym zakresie nastąpi do końca roku 2022. 2.2 Dostęp morski Droga wodna do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu i planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu prowadzi przez Zatokę Pomorską. Z punktu widzenia oceny wielkości rezerwy wody pod stępką, drogę tę można podzielić na następujące części (rys. 3): zachodnia część toru podejściowego: na całej jego długości maksymalna gwarantowana głębokość techniczna wynosi 14,5 m, co pozwala na bezpieczną żeglugę kontenerowców o zanurzeniu T = 13,0 m przy ich maksymalnych prędkościach; północna część toru podejściowego: obecna minimalna jego głębokość to 14,5 m i szerokość 220 m. Planowana jest dalsza modernizacja i pogłębienie toru do maksymalnej głębokości technicznej 17,0 m. Dlatego już teraz wszystkie obiekty hydrotechniczne planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu będą zaprojektowane na głębokość techniczną 17,0 m co umożliwi obsługę jednostek o zanurzeniu do 15,5 m. Rys. 3 Tory podejściowe do Świnoujścia 3. Opis projektowanego przedsięwzięcia W roku 2017 ZMPSiŚ S.A. opracował koncepcję techniczno-programową dla inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Na podstawie tej koncepcji ustalono optymalną lokalizację głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz opracowano propozycje związane z dostępem do tego terminala strony lądu i morza, a także propozycje rozwiązań konstrukcyjnych dla podstawowych obiektów tego terminala. Wszystkie poniżej podane parametry dotyczące głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu należy traktować jako przyjęte przez ZMPSiŚ S.A. rozwiązania koncepcyjne, które mogą ulec modyfikacji wskutek propozycji inwestora. ZMPSiŚ S.A. zakłada, że docelowy poziom przeładunków głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wynosić będzie 1,5 mln TEU, a roczna zdolność przeładunkowa 2,0 mln TEU. Wszystkie obiekty głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zostaną zlokalizowane na pirsie wychodzącym w morze, z wyłączeniem zlokalizowanych w części lądowej: obiektów zapewniających dostęp drogowy i kolejowy wraz niezbędną infrastrukturą. 3.1 Zagospodarowanie terenu Przy wyborze sposobu zagospodarowania terenu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na lądzie i morzu ZMPSiŚ S.A. zakłada jak najmniejszą ingerencją w otoczenie, w tym w otaczającą przyrodę a także wykorzystanie obszaru leśnego jako naturalnego ekranu chroniącego obszar zamieszkały przed hałasem generowanym przez działalność portową, dzięki znacznej odległości terminalu od zabudowań mieszkalnych. Rys. 4 Wizualizacja jednej z koncepcji zagospodarowania 3.2 Dostęp morski oraz parametry eksploatacyjne mola kontenerowego Tor podejściowy Dostęp do projektowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zapewnia pogłębiony tor podejściowy zachodni o głębokości technicznej 14,5 m dający możliwość poruszania się jednostek o maksymalnym zanurzeniu do 13,0 m. Docelowo, po przebudowaniu podejścia północnego do głębokości technicznej 17,0 m-do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu do 15,5 m. Wobec powyższego wszystkie budowle hydrotechniczne: nabrzeża, obrotnica oraz tor wejściowy do awanportu muszą być przygotowane z docelową głębokością techniczną 17,0 m. Szerokość toru podejściowego podejścia północnego: do 11,0 km = 220 m i od 11,0 km = 500 m. Falochron osłonowy Narzutowy falochron osłonowy, typu wyspowego, zapewni ograniczenie wielkości falowania w basenie portowym do 1 m, jak również umożliwi dalszą rozbudowę portu zewnętrznego w kierunku wschodnim. Projektowana długość tego falochronu L = 2041 m. Obrotnica i basen portowy Pełnowymiarowa obrotnica o średnicy 800 m, zapewniająca swobodę w manewrowaniu jednostek o całkowitej długości Lc = 400 m, połączona z basenem portowym o szerokości od 400 m do 580 m. Molo kontenerowe Powierzchnia mola musi zapewnić rozmieszczenie wszystkich obiektów niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu o zdolności przeładunkowej 2,0 mln TEU rocznie. Założona przez ZMPSiŚ S.A. długość linii cumowniczej ok. 1300 m, jako niezbędna dla lokalizacji co najmniej dwóch stanowisk przeładunkowych dla jednostek oceanicznych i jednego stanowiska dla jednostek feederowych. Inwestor na własny koszt i ryzyko wybuduje molo kontenerowe i przystosuje je do potrzeb prowadzonej działalności, tj. eksploatacji ogólnodostępnego głębokowodnego terminalu kontenerowego. Wyposażenie mola kontenerowego w urządzenia i sprzęt przeładunkowy zależeć będzie od potrzeb określonych przez inwestora, z zastrzeżeniem że musi być ono wystarczające dla spełnienia ogólnych kryteriów wskazanych przez ZMPSiŚ S.A. Szczegółowy zakres i warunki realizacji inwestycji oraz termin realizacji inwestycji zostaną określone w umowie wynegocjowanej pomiędzy inwestorem a ZMPSiŚ S.A. 3.3 Dostęp kolejowy Dostęp kolejowy do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przewidziano podwójnym torem dojazdowym o długości 3200 m, łączącym zmodernizowaną infrastrukturę kolejową linii 401 (Świnoujście Port-Szczecin Dąbie) z grupą torów przyjazdowo-odjazdowych i zdawczo-odbiorczych o łącznej długości 10400 m w części lądowej terminala oraz grupą torów rozładunkowych ulokowanych bezpośrednio na molu kontenerowym, o łącznej długości 6400 m. Układ kolejowy zostanie zelektryfikowany (z wyłączeniem torów przeładunkowych), dając możliwość wjazdu kompletnym pociągom trasowym bezpośrednio na molo kontenerowe, bez zbędnych i czasochłonnych procesów manewrowych. 3.4 Dostęp drogowy Dostęp drogowy do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przewidziano poprzez drogę dojazdową o długości 2900 m łączącą terminal z projektowaną drogą ekspresową S3 w węźle Łunowo, której przebieg i rozwiązania planistyczne są realizowane w ramach projektu GDDKiA pn.: Budowa drogi S3 na odcinku Świnoujście-Troszyn. Dalsze połączenie drogowe terminala z układem wjazdowym i systemem preawizacji dla pojazdów ciężarowych zaprojektowano w układzie bezkolizyjnym z dwoma wiaduktami. Przed układem wjazdowym przewidziano miejsce na parking buforowy z liczbą 286 miejsc postojowych dla pojazdów ciężarowych. 4. Podsumowanie-ogólne założenia Zgodnie z aktualnie opracowanymi przez ZMPSiŚ S.A. założeniami, rozwiązania techniczne i technologiczne głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu (infrastruktura oraz suprastruktura) powinny: umożliwiać docelowy roczny poziom przeładunków w wysokości 1 500 000 TEU (teoretyczna zdolność przeładunkowa 2 000 000 TEU); w etapie docelowym zapewnić możliwość jednoczesnej obsługi trzech statków (dwóch jednostek oceanicznych oraz jeden feederowej), na zaprojektowanej długości nabrzeża ok 1300 m. maksymalnie ograniczać negatywne oddziaływanie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i eksploatacji tego terminala. Zalecane jest wykorzystanie technologii i sprzętu o możliwie jak najniższym poziomie emisji, zgodnie z koncepcją tzw. green terminal. ZMPSiŚ S.A. dopuszcza podział realizacji inwestycji na dwa etapy; ZMPSiŚ S.A. oczekuje, że w okresie do zakończenia pierwszego etapu realizacji inwestycji inwestor podejmie działania na rzecz społeczności lokalnej; ZMPSiŚ S.A. zakłada, że okres realizacji inwestycji nie przekroczy trzech lat od daty zawarcia umowy z inwestorem. |
branża | Budowlana - obiekty |
podbranża | magazyny, zakłady produkcyjne |
forma | zamówienie inne |
typ zlecenia | usługi, wykonanie |
kraj realizacji | Polska |
województwo realizacji | Zachodniopomorskie |
kraj organizatora | Polska |
województwo organizatora | Zachodniopomorskie |