Zamówienia Publiczne odpowiadają za znaczącą część PKB. W 2024 roku wartość ZP w Polsce wyniosła 330,4 mld PLN, co stanowiło 9,07% PKB.
Publiczne przetargi obejmują w zasadzie wszystkie dziedziny życia gospodarczego od usług sprzątania przez realizację projektów IT do inwestycji infrastrukturalnych.

W przetargach może brać udział generalnie każda firma, której można zaufać. Możliwymi przyczynami wykluczenia są długi wobec organów podatkowych lub ZUS, trudności finansowe lub dopuszczenie się poważnego >
W każdym przetargu określone są jednak szczególne warunki, które muszą zostać spełnione, aby oferta została zaakceptowana przez organ. Warunkami takimi mogą być określony minimalny obrót, udokumentowana wi>
Ogólna zasada jest taka, że im wyższa wartość kontraktu (lub im bardziej wrażliwy zakup), tym wyższe wymagania. Serwis Przetargi.info może pomóc Ci znaleźć oferty, które najlepiej odpowiadają Twoim możliwo>
Tryb podstawowy to najczęściej stosowany sposób udzielania zamówień poniżej progów unijnych.
Prawo zamówień publicznych przewiduje trzy warianty tego trybu – w zależności od tego, czy zamawiający prowadzi negocjacje z wykonawcami.
Tryb podstawowy ma uproszczony przebieg w porównaniu z dawnym „przetargiem nieograniczonym”, ale nadal zapewnia konkurencyjność i jawność postępowania.

Każdy zamawiający ma obowiązek publikować plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, plan powinien być opublikowany na stronie internetowej zamawiającego lub w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
Dzięki temu wykonawcy mogą wcześniej zapoznać się z planowanymi przetargami i przygotować się do udziału w postępowaniach.
To cenne źródło informacji, zwłaszcza dla firm regularnie startujących w przetargach publicznych.
W przetargu publicznym organ publiczny informuje o planowanym zamówieniu na towary, usługi lub roboty budowlane w celu uzyskania ofert na to zapotrzebowanie.
W zależności od rodzaju procedury zaproszenie do składania ofert może być otwarte dla wszystkich przedsiębiorstw („procedura otwarta”) lub dla ograniczonej liczby dostawców, którzy są albo zaproszeni bezpo>
Zgodnie z przepisami, ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) obowiązuje, gdy wartość zamówienia przekracza 130 000 zł netto.
Zamówienia poniżej tego progu nie są objęte pełną procedurą PZP, ale powinny być realizowane zgodnie z zasadami regulaminu zamówień publicznych danego podmiotu.
W praktyce oznacza to, że nawet mniejsze zakupy muszą być dokonywane w sposób przejrzysty i konkurencyjny.

Sposób podpisania oferty zależy od wartości zamówienia publicznego:
W postępowaniach poniżej progów unijnych ofertę można podpisać:
W postępowaniach powyżej progów unijnych dopuszczalny jest wyłącznie kwalifikowany podpis elektroniczny.
Bez względu na rodzaj podpisu, musi on należeć do osoby uprawnionej do reprezentacji wykonawcy i obejmować całą ofertę (oraz ewentualne załączniki).
Przed wysłaniem dokumentów warto sprawdzić, czy podpis został prawidłowo złożony i czy pliki nie zostały uszkodzone.
Wycena oferty w zamówieniach publicznych wymaga dokładnej analizy Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ).
Trzeba uwzględnić wszystkie koszty: materiały, robociznę, transport, podatki, marżę i ryzyka.
Zbyt niska cena może zostać uznana za rażąco niską (RNC), a zbyt wysoka – zmniejszyć szanse na wygraną.
Dobrą praktyką jest oparcie kalkulacji na rzeczywistych danych rynkowych oraz wcześniejszych ofertach lub kosztorysach inwestorskich.
Przetarg to tryb udzielania zamówienia, czyli sposób wyboru wykonawcy. Natomiast zamówienie publiczne to cały proces, w ramach którego podmiot publiczny (np. urząd, szkoła, szpital) nabywa towary, usługi l>
Innymi słowy – zamówienie publiczne to cel (zakup), a przetarg to metoda jego realizacji.
Wszystkie zasady prowadzenia przetargów określa ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP).
Zamówienia o wartości poniżej 130 000 zł netto nie podlegają przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP).
Oznacza to, że zamawiający nie musi prowadzić formalnej procedury przetargowej, ale powinien stosować wewnętrzny regulamin udzielania zamówień.
Najczęściej w takich przypadkach stosuje się tzw. zapytanie ofertowe, czyli prostą formę pozyskania ofert od kilku wykonawców.
W zapytaniu ofertowym zamawiający określa m.in.:
Choć to procedura uproszczona, zamawiający ma obowiązek zapewnić zasady uczciwej konkurencji i przejrzystości.
Wykonawcy powinni więc traktować zapytania ofertowe równie poważnie jak przetargi publiczne — często są one pierwszym krokiem do nawiązania dłuższej współpracy.
Informacje o przetargach publicznych znajdziesz w oficjalnych źródłach:
Zamówienia o wartości poniżej 130 000 zł, a także te organizowane przez firmy spoza sektora publicznego, publikowane są zazwyczaj na stronach internetowych instytucji lub przedsiębiorstw, które je zlecają.>
Wszystkie te ogłoszenia – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – możesz znaleźć w jednym miejscu, w naszym serwisie.

Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny (RNC) to dokument, który ma przekonać zamawiającego, że cena oferty jest realna.
Należy w nim przedstawić konkretne dowody – np. oferty dostawców, kalkulacje kosztów, analizy rynkowe, efektywne rozwiązania organizacyjne czy posiadane zasoby.
Najważniejsze jest, aby wyjaśnienia były spójne, rzeczowe i poparte danymi.
Jeśli pismo będzie ogólne lub nieprzekonujące, zamawiający może odrzucić ofertę.
Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów w przygotowaniu takiego dokumentu.