Niebawem ruszą prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno-Ełk

data publikacji: 2017-03-29 godz. 09:30

Zgodnie z zapowiedziami rządu inwestycje kolejowe nabrały tempa. Do przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk zgłosiło się ośmiu wykonawców. Najtańsza oferta należała do NDI, a najdroższa do firmy Budimex.

Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszystkich pozwoleń. Kolejnym etapem jest wykonanie inwestycji. Na koniec zamawiający będzie wymagał przygotowania kompleksowej dokumentacji powykonawczej oraz przeprowadzenia oceny zgodności podsystemów powstałych w wyniku zamówienia publicznego. 

Zamawiający – PKP PLK na wykonanie inwestycji przeznaczył kwotę 397,54 mln zł. Zakres przedmiotu zamówienia NDI wyceniło na 324,81 mln zł brutto, z uwzględnieniem 72-miesięcznego okresu gwarancji oraz 22-miesięcznego terminu realizacji. Do przetargu przystąpili również (ceny brutto; termin; gwarancja): 

  1. Konsorcjum: Colas Rail Polska, Colas Rail - 339,45 mln zł; 24 miesiące gwarancji; 72 miesiące terminu realizacji
  2. Trakcja PRKiI - 340,72 mln zł; 24 miesiące; 72 miesiące 
  3. Strabag - 349,78 mln zł; 30 miesięcy; 72 miesiące 
  4. Torpol - 356,12 mln zł; 24 miesiące; 72 miesiące 
  5. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe - 395,45 mln zł; 24 miesięcy; 72 miesiące 
  6. ZUE - 409,03 mln zł; 21 miesięcy; 72 miesiące 
  7. Budimex - 430,38 mln zł; 30 miesięcy; 72 miesiące. 

Inwestycja będzie zrealizowana dzięki dotacji uzyskanej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W ramach prac objętych przetargiem, zostanie wykonana m.in.: kompleksowa wymiana torów i rozjazdów, likwidacja ograniczenia prędkości do 30 km/h na odcinku pomiędzy Ełkiem a Szczytnem, dzięki czemu czas przejazdu skróci się o około 70 minut. Po remoncie trasy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Dla pociągów towarowych prędkość ta ma wynosić do 80 km/h.

Rewitalizacją zostaną objęte mosty i wiadukty, zaplanowano także wymianę i remont urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach przetargu przewidziano poprawę standardu obsługi podróżnych poprzez:

  • wygodniejsze perony: wyposażone w wiaty, ławki oraz funkcjonalne oświetlenie
  • dodanie oznakowania i informacji o kursowaniu pociągów
  • dostosowanie dworców kolejowych do potrzeb osób niepełnosprawnych. 
 
Źródło: wnp.pl